YHDESSÄ

27.3.2020

Suomen on todettu olevan historiallisissa poikkeusoloissa. Ja myös markkinoinnin maailma, niin meillä kuin muuallakin, on nyt poikkeusoloissa. Tiedon tarve eri toimijoilla on huutava – ja ilma mielipiteistä ja näkemyksistä sakea. Tutut rutiinit ja lainalaisuudet on pantu kertaheitolla uusiksi. Ja vain harvalla on tämän myllerryksen keskellä mahdollisuutta saati aikaa perehtyä edes murto-osaan kaikesta puhutusta, kirjoitetusta, tutkitusta ja todennetusta.

Vaikka ajat ovat vaikeat ja arvaamattomat, et ole tilanteessa kuitenkaan yksin. Me olemme apunasi ja tukenasi, mitä ikinä sitten tarvitsetkaan. Vain päiviä poikkeusolojen toteamisen jälkeen mediaan alkoi nousta toinen toistaan huikeampia esimerkkejä suomalaisten yritysten ketteryydestä, kekseliäisyydestä ja muuntautumiskyvykkyydestä. Markkinointi on erottamaton osa liiketoimintaa, ja nyt jos koskaan markkinointia todellakin tarvitaan. Asiantuntijoiden keskuudessa vallitsee melko suuri yhteisymmärrys siitä, että vallitsevat poikkeusolot tulevat vauhdittamaan käynnissä jo olleita transformaatioprosesseja. Huomisen markkinaosuudet jaetaan tänään, joten nyt kannattaa toimia.

Tarjolla on siis paitsi uhkia myös mahdollisuuksia. Ja onni suosii rohkeaa, kuten sanotaan. Kysymyksiä on paljon, vastauksia vähemmän, varmaa tietoa ei kellään. Juuri siksi on tärkeää, että mitä ikinä teemmekään, teemme sen yhdessä – avoimesti tietoa jakaen ja toinen toistemme ajattelua haastaen. Meiltä löytyy osaavat asiantuntijat tiimiäsi täydentämään, käsillä olevan haasteen tai tarpeen kokoon katsomatta. Vaikka tilanne mahdollistaa tai joiltakin osin jopa vaatii nopean reagoinnin, on hyvä pitää maltilla mielessä myös pidempi tähtäin ja isompi kuva – strategia. Tehdään siis arvojemme mukaista markkinointia, ja avataan suu silloin kuin meillä on sanottavaa.

Se, mikä toimii yhdelle, ei ole sopivaa saati optimaalista toiselle. Siksi pidättäydymme antamasta näkemyksiä ja suosituksia yleisellä tasolla, ja panostamme kaiken tarmomme asiakaskohtaisen tilannekuvan muodostamiseen ja siihen pohjaavan lisäarvon tuottamiseen. Dataa on toistaiseksi vähän, mutta sitä kertyy kaiken aikaa. Varmistetaan, että jokaisella tavoitteella on mittari – ja jokaisella mittarilla tavoite. Kootaan ja visualisoidaan mittaristo helposti ymmärrettävään ja jaettavaan näkymään. Otetaan tarvittaessa selvää kohderyhmien ajatuksista. Rakennetaan ennustemalleja ja skenaariotyökaluja. Luodaan hoitomallit asiakasviestinnän tueksi.

Päivittäisen elämän rajoitukset ja jatkuvasti päivittyvät yleiset toimintaohjeistukset muuttavat kohderyhmien kuluttamisen ja mediankäytön tottumuksia ja käytäntöjä. Vaikka muutos on nyt kenties nopeampaa ja rajumpaa kuin koskaan, sen perässä pysyminen on meidän leipälajimme – sitä mitä me ihan normaalistikin täällä teemme. Voit siis luottaa siihen, että suosituksemme ovat ajassa kiinni. Jos teillä ei juuri nyt olen tarpeen tai tarkoituksenmukaista olla aktiivinen markkinointiviestinnässä [promotion], on markkinoinnissa monta muutakin P’tä, joiden osalta voidaan suunnitella ja ennakoida tulevaa. Myös poikkeusolot päättyvät aikanaan. Warren Buffetin sanoin: “Kun vuorovesi laskee, silloin näkee, kuka on ollut uimassa alasti.

Markkinointi on paitsi keino pitää liiketoiminnan rattaat pyörimässä myös vahva viesti uskosta tulevaan. Ja vaikka uskoa nyt ehkä koetellaan, sitä ennen kaikkea tarvitaan. Fyysisen etäisyyden ohella meitä on neuvottu pitämään henkistä läheisyyttä. Ja täällä me olemme, pelkän puhelinsoiton tai etäyhteyden päässä sinusta. Näistäkin poikkeusoloista selvitään, ja kun aika on, me tulemme ulos entistä vahvempina – yhdessä.

Artikkelin kirjoittaja, Market Insight Managerimme Teemu Lukkari, seuraa aktiivisesti markkinointimaailman ilmiöitä.