Vuoden 2018 keskeisiä teemoja

1.2.2018

Vuodenvaihteen molemmin puolin julkaistaan aina valtava määrä erilaisia trendikatsauksia ja -ennusteita. Markkinoijasta saattaakin joskus tuntua siltä, ettei kaiken uuden ja hienon perässä meinaa pysyä millään. Tiivistimme myös Voitossa muutamia keskeisiä teemoja tällä kertaa haluamme osoittaa käytännön esimerkkien kautta, että paitsi uutta ja ihmeellistä, näiden trenditermien alle mahtuu myös paljon ihan arkipäiväistä ja tavallista. Huomaamattasi olet saattanut seilata trendien huipulla jo hyvän aikaa. Tärkeintä on muistaa, että tie tulevaisuuteen kannattaa tehdä pienin, kokeilevin askelin. Mieluummin niin kuin valtavan suurin, mahdollisesti harhaan johtavin harppauksin. Pienistä muutoksista kasvaa ajan kuluessa aivan uusi aikakausi.

 

1) Tekoäly (AI)

Robotit – usein ensimmäinen asia, joka tekoälystä tulee mieleen. Tekoäly on kuitenkin paljon yksinkertaisempiakin asioita. Yleisesti termillä tarkoitetaan tietojärjestelmiä, jotka pystyvät tekemään ihmisen työn. Tunnistamaan kuvien sisältöjä, käymään keskusteluja, tekstittämään videoita tai kääntämään puhetta reaaliajassa. Tekoälyn käyttämisessä on valtava potentiaali.

Yksi konkreettinen ja vielä nousussa oleva AI:n ilmenemismuoto ovat chatbotit, netin automatisoidut asiakaspalvelijat, jotka aktivoituvat asiakkaiden toimesta. Perinteisten sivustochattien lisäksi esim. Facebookin bottitoiminto on erinomainen esimerkki helposti toteutettavasta AI:n muodosta.

Käytännön esimerkki: Voitto ideoi ja toteutti Helsingin yliopistolle keväällä 2017 Unibot-nimisen, vuorovaikutteisen keskusteluohjelman, joka ohjasi Facebookissa kysymysten avulla keskustelijaa juuri häntä kiinnostavan koulutuksen äärelle. Botti tarjosi myös lisätietoa koulutuksista ja hakemisesta sekä muistutti kiinnostunutta yhteishaun alkamisesta.

 

2) Lisätty todellisuus (AR)

Markkinoinnissa lisätty todellisuus yhdistetään usein huonekalukauppaan tai optikkoliikkeiden kokeilu- ja sovituspalveluihin. Kyseessä onkin elementti, joka antaa käyttäjälleen lisähyötyä tai -informaatiota. Eräänä esimerkkinä YLEn vaalistudio, joka sai ehdokkaat lisätyn todellisuuden avulla ”monistumaan” ja vierailemaan näin myös omalla studiollaan.

Lisättyä todellisuutta käytetään edelleen paljon erikseen ladattavilla sovelluksilla (jotka moni jättää lataamatta heikon hyödyn vuoksi), vaikka sen käyttö onnistuu jo ilmankin mm. kännykkäkameran avulla. Kuten niin monissa trendeissä, myös tässä on markkinoijan hyvä pohtia lisättyä todellisuutta ratkaisuna haasteeseen, ei teknologian käyttöä pelkän trendikkyyden vuoksi.

Käytännön esimerkki: Voitto oli jo vuonna 2012 viemässä revontulia maailmalle. Lapland – The North of Finland -matkailuhanke julkaisi tuolloin uuden ja innovatiivisen Laplication-sovelluksen, joka toi revontulet kaikkien ihasteltaviksi omaan mobiililaitteeseen.

 

3) Markkinoinnin teknologia (Martech)

Tänä päivänä dataa on kaikilla – sitä aidosti hyödyntäviä teknologioita huomattavasti harvemmilla. Investointien ja projektien suuruus saattavat ahdistaa jo pelkkänä ajatuksena. Tuskaa lievittää se, että markkinoinnin teknologiat ovat jo nyt oikeastaan kaikkialla ja ne linkittyvät jo lähestulkoon kaikkeen markkinoinnin tekemiseen: mainonnan, sisällön, sosiaalisuuden, asiakassuhteiden, myynnin, datan ja hallinnoinnin ympärille. Käytämme teknologiaa joka ikinen kerta, kun kirjaudumme Google Analyticsiin tai omaan CRM-järjestelmäämme.

Kaikkia teknologian antamia mahdollisuuksia ei tarvitse toteuttaa – eikä varsinkaan kerralla. Pienestä mutta tärkeästä on hyvä aloittaa, ja mikä olisi tärkeämpää kuin oman markkinoinnin mittaaminen ja tulosten todentaminen. Esimerkiksi datan ja erityisesti tulosten visualisointityökalujen avulla markkinointitekemisiä on helpompi analysoida ja optimoida – ja ottaa kaikki oppi irti.

Käytännön esimerkki: Voitolla on käytössään eri asiakkaiden tarpeiden mukaan räätälöityjä visualisointityökaluja. Tekemistämme ohjaa laaja-alainen visuaalinen mittaristo tai raportointinäkymä eli dashboard, joka yhdistää ja synkronoi eri lähteistä tulevan informaation –  ja helpottaa tiedolla johtamista, dataan perustuvaa päätöksentekoa.

 

4) Audio

Ääntä on hyödynnetty markkinoinnissa toki maailman sivu, mutta sen laajempi ja kokonaisvaltaisempi haltuunotto on vasta nyt alkanut toden teolla raivata paikkaansa kaiken visuaalisen vyörytyksen rinnalla. Puheohjaus, virtuaaliassistentit, älykaiuttimet ja äänihaut ovat nousseet parrasvaloihin siinä missä äänibrändäys ja audiostrategiatkin. Mahdollisuudet vaikuttaa ohi ihmisten ylikuormitetun näköaistin kiinnostavat.

Käytännön esimerkki: Voitto on ollut menestyksekkäästi mukana valjastamassa mm. podcasteja osaksi DNA:n yritysmyynnin sisältömarkkinointitoimenpiteitä ja viemässä maailmalle Visit Finlandin kanssa suomalaisten dna:sta tuotettua sinfoniaa.

 

5) Data

Datasta on jo pitkään puhuttu informaatioajan öljynä. Mutta mikä on totuus sanojen takana? Onko lupauksia jo lunastettu? Kyllä, esimerkkejä on monia. Markkinoinnissa dataa on hyödynnetty jo pitkään. Esimerkiksi digitaalisissa mainospinnoissa käytetään yhä useammin dynaamisia materiaaleja, jotka sisältävät reaaliaikaisesti datan mukaan päivittyviä elementtejä.

Datankin hyödyntäminen voidaan aloittaa kevyin askelin. Koska useilla markkinoijilla data on hajallaan, ensimmäinen askel on tuoda se yhteen. Yhdistetty data avaa tietä todelliseen hyötykäyttöön ja lisää ymmärrystä muun muassa digitaalisen markkinoinnin kohdentamiseen.

Käytännön esimerkki: Voiton asiakkaille on vuodesta 2015 toteutettu asiakkaan omaa dataa markkinointitarkoituksiin koostavia tietovarastoja (DMP, Data Management Platform). Datavaraston avulla markkinoinnin digitaalisiin toimenpiteisiin on saatu erinomaista puhtia, mikä näkyy myös tuloksissa. Olemme päässeet asiakkaidemme kanssa jalostamaan mm. sivusto- ja verkkokauppayleisöjä tehokkaamman mainonnan ostamisen, kohdentamisen ja optimoinnin käyttöön sekä asiakkaiden niin halutessa myös kaupallistamaan datan.

6) Kokonaisvaltainen 360

Voitto on markkinoinnin strateginen kumppani. Kaiken suunnittelumme lähtökohtana on yhtenäinen 360-asiakaskokemus. Tänä päivänä asiakkaidemme koko liiketoiminta on mediaa. Oman, ostetun, ansaitun ja kumppanimedian toimenpiteiden nivominen loppuasiakkaan näkökulmasta yhdeksi saumattomaksi kokonaisuudeksi on jo pitkään ollut teema, josta puhutaan paljon mutta toteutus jää liian usein harmittavan vajaaksi. Salomaa-yhtiöihin kuuluvan Evidens Oy:n tuleminen osaksi Voittoa helmikuusta 2018 alkaen vahvistaa ymmärrystämme entisestään erityisesti jakeluteiden ja omien kanavien näkökulmista. Yhteistyössä asiakkaidemme kanssa huomioimme siis jatkossakin ja entistäkin syvällisemmin koko asiakaspolun kaikkine kohtaamispisteineen.

 

Edellä on käsitelty vasta murto-osaa alan jargonin kiintotähdistä. Minkä muotitermin yltä sinä haluaisit riisua mystisyyden viitan? Tervetuloa Voittoon keskustelemaan – selkokielellä ja tavoitelähtöisesti.