Voiton asiakasaamun teemana markkinoinnin automaatio

17.6.2019

Voiton toukokuisessa asiakasaamussa vaihdettiin näkemyksiä ja kokemuksia markkinoinnin automaatiosta. Tarjolla oli tiivis kattaus tietoiskuja, joita ryyditettiin case-esimerkein. Tilaisuutta moderoi ansiokkaasti Voiton Head of Digital Iida Marjosalmi.

Voiton Technical Data Analyst Teemu Kaksonen puhui digitaalisen mainonnan sisältöjen dynaamisesta räätälöinnistä. Miten kuvia ja tekstejä voidaan personoida automaattisesti esimerkiksi ajankohdan, sijainnin ja kiinnostuksen asteen perusteella.

Esimerkkinä toimi Lapland Hotels, jolle dynaamisten bannereiden käyttöönotto toi huikeita tuloksia: perinteiseen retargeting-mainontaan verrattuna klikkiprosentti nousi 10,7 % ja CPA-hinta laski 70,8 %.

Ostoputken eri vaiheisiin haluttiin tuoda personoidumpaa sisältöä. Niiden avulla voidaan esimerkiksi ohjata asiakkaita takaisin ostoputkeen ja vauhdittaa kaupan syntymistä. Dynaamiset bannerit mahdollistavat nopean reagoinnin vaikkapa hotellien varaustilanteeseen. Aineistojen päivittäminen on helppoa, ja erilaisten viestien toimivuutta voidaan testata ketterästi eri kohderyhmissä.

Aamun aikana käytiin läpi myös kaksi muuta case-esimerkkiä:

Sisartoimistomme Dagmarin Advanced Analytics -yksikön vetäjä Mikko Koski kertoi, miten mainontaa voidaan optimoida tekoälyyn pohjautuvalla sovelluksella. Hän näytti esimerkkejä tuloksista eli merkittävistä konversioparannuksista.

Frosmon Chief Channel Officer Maija Erkheikki esitteli, miten sisältöjä personoidaan verkkosivuston kävijäpolulla kohderyhmän ja polun vaiheen mukaan. Suunnittelun avainkysymyksinä ovat Who? Where? When? ja What?