Tehokkuutta verkkosivustoihin testaten ja kustomoimalla

20.3.2018

Voitto on mediatoimisto, joka ymmärtää aikaa, ihmistä ja liiketoimintaa. Teemme asiakkaidemme kanssa kokonaisvaltaista yhteistyötä, mikä usein tarkoittaa myös asiakkaiden verkkosivustojen testausta ja kustomointia. Testaukseen on olemassa useita eri teknologivaihtoehtoja – myös maksuttomia. Erittäin hyvänä vaihtoehtona ovat mm. Googlen tarjoamat, jatkuvasti kehittyvät työkalut.

Google Optimize on työkalu konversiotestaukseen ja sivustojen asiakaskokemuksen kehittämiseen. Se taipuu jossain määrin myös sivustojen personointiin. Saatavilla on maksuton Optimize sekä maksullinen Optimize 360. Maksuttoman version ominaisuudet riittävät yleensä perustarpeisiin, se on hyvä vaihtoehto testauksen aloittamiseen. Maksullisen version merkittävin ja erittäin mielenkiintoinen hyöty on Google Analyticsin yleisöjen hyödyntäminen sivustojen personoinnissa”, kertoo Voiton Teemu Kaksonen.

Optimize-testien kohdennusvaihtoehtoihin kuuluu monen muun lisäksi vielä beta-vaiheessa oleva AdWords-integraatio. Uudehko integraatio mahdollistaa laskeutumissivujen testauksen tai kustomoinnin perustuen AdWords-kampanjaan, mainosryhmään tai avainsanaan, jonka kautta käyttäjä saapuu sivustolle.

Parempi ländäri, parempia tuloksia

Hakukonemainonnan yhtenä osa-alueena on parhaan mahdollisen viestin löytäminen, niin että  liikenteen ja konversioiden määrä saadaan maksimoitua. AdWords on aina tehnyt mainosten luomisesta ja vertailusta helppoa ja tarjoaa jatkuvasti enemmän mahdollisuuksia myös kunnolliseen mainostekstien A/B-testaamiseen. Mainostekstit ovat kuitenkin vain osa isompaa yhtälöä; se mitä tapahtuu mainoksen klikkaamisen jälkeen saattaa usein unohtua. Optimointi kannattaa viedä pidemmälle testaamalla ja kustomoimalla myös laskeutumissivuja.

Kuvitellaan tilanne, jossa matkatoimisto myy sivustollaan Ruotsin-risteilyjä ja AdWords-mainokset ohjaavat kaikki samalle laskeutumissivulle. Optimizen avulla voidaan testata laskeutumissivun kuvia käytettyjen avainsanojen mukaan ja tehdä laskeutumissivusta eri versioita. Esimerkiksi kun käyttäjä tekee haun sanoilla ”risteilyt perheen kanssa”, laskeutumissivulla näytetään kuva hyväntuulisista vanhemmista siemailemassa viinilasillista lapsen riemuitessa pallomeressä. ”Bileristeily”-sanalla hakeva näkee kuvan nuorista joraamassa laivan yökerhossa discovalojen välkkeessä. Näin saadaan nopeasti ja helposti luotua personoitua sisältöä ja testattua, mitkä kuvayhdistelmät toimivat parhaiten.

Muun sisällön ohella myös otsikoilla on merkittävä rooli käyttökokemuksessa. Otsikot antavat viitteitä sivun muusta sisällöstä, joten niitäkin on syytä optimoida mainosten ohella. Hakukonemainonnassa käytetään usein ominaisuutta, jolla käyttäjän hakusana tuodaan mainoksen otsikkoon – näin mainos vaikuttaa sopivan erityisen hyvin hakuun. Optimizen avulla tuo sama personoitu kokemus voidaan tuoda laskeutumissivulle saakka: sivun otsikkoa ja muuta sisältöä voidaan muokata sen perusteella mikä avainsana mainoksen laukaisi.

Optimizen AdWords-integraatiolla voidaan myös jossain määrin hyödyntää Google Analyticsin yleisöjä, etenkin jos liikenne mainonnan kautta on merkittävässä osassa. Kuvitellaan, että aiemmin mainitulla matkatoimistolla on perheistä muodostuva GA-yleisö, joka on kerätty muun muassa varauksista ja muista sivustokäyttäytymisen indikaattoreista. Tätä yleisöä hyödyntämällä kohdennetaan AdWords-kampanja ja personoidaan mainosviestit perheille sopivaksi. Optimizen avulla voidaan kustomoida laskeutumissivu tämän kampanjan kautta tulleille kävijöille myös silloin, kun käytetään yleisiä hakusanoja ja luoda mielikuvia mukavasta perheristeilystä. Testaamalla eri variaatioita eri yleisöille on mahdollista parantaa sivuston käyttökokemusta ja konversioprosenttia.

Voitto hoitaa puolestasi myös ilmaisten työkalujen käyttöönoton

Optimize-työkalu otetaan käyttöön muokkaamalla Analytics-koodia tai lisäämällä tägi Tag Manageriin. Optimizen avulla voidaan tehdä erityyppisiä testejä: kahden version välinen A/B-testi on helpoin tapa aloittaa. Monimuuttujatestillä voidaan vertailla maksuttomalla versiolla korkeintaan 16 eri versiota sivusta. Uudelleenohjaustestillä voidaan ohjata valittu osa liikenteestä URL:n perusteella esimerkiksi kokonaan erilaiseen ostoputkeen.

Testaus alkaa määrittelemällä ongelma ja hypoteesi sen ratkaisemiseen. Testin suunnitellussa voidaan käyttää esimerkiksi seuraavaa prosessia:

  • Määritä ongelma, jota halutaan kehittää.
  • Laadi hypoteesi, millainen vaihtoehto voisi ratkaista ongelman.
  • Valitse testityyppi. Riittääkö testi kahden version välillä vai vaaditaanko useampi vaihtoehto.
  • Mieti tavoitteet ja mittarit, joilla testin tuloksista voidaan päätellä paras vaihtoehto.
  • Määritä testille riittävän pitkä aika perustuen kävijä- ja konversiomääriin.

Näiden vaiheiden jälkeen testi käyntiin ja tuloksista oppimalla parantamaan sivuston tehokkuutta!

Ota yhteyttä Voittoon, kun haluat kuulla, miten juuri sinun verkkosivustojasi parannetaan Googlen uusien työkalujen avulla!