Personoitua mainontaa, kiitos!

21.5.2019

Markkinointiviestintää pursuaa yhä massiivisemmin ja yhä useammasta kanavasta. Tulvasta erottuvat henkilökohtaiseksi koetut viestit, jotka saavat paremmin huomiota ja positiivisemman vastaanoton. Mutta kuinka hallita viestien personointi laajassa mittakaavassa?

Personoidun viestin näyttäminen ei ole ongelma, kun yrityksen valikoimaan kuuluu vain muutama tuote – materiaalin tuotanto pysyy vielä aisoissa. Mutta kuinka toimia, kun yrityksellä on satoja tai tuhansia tuotteita? Ratkaisu tähän on dynaamisesti päivittyvät aineistot.

Dynaamisesti päivittyvien aineistojen hallintaan on markkinoilla useampia työkaluja ja tapoja. Esittelemme lyhyesti Adformin viime vuonna julkaiseman dynamic ads 2.0:n.

Dynaamiset mainokset latautuvat ns. kehykseen, johon on määritelty päivittyvät kentät. Niihin voidaan ladata kuvia ja tekstejä. Kehys yhdistetään tekstitiedostoon, johon on määritelty kuva- ja tekstivariaatiot ja kenelle kyseinen viesti saa näkyä.

Mainosviestin sisältö rakentuu käyttäjäkohtaisesti mainoksen latauksen yhteydessä kehyksen ja tekstitiedoston perusteella.

”Tekstitiedoston avulla voidaan luoda yksilöityjä viestejä eri kohderyhmille tai ostopolun eri vaiheisiin, mikä lisää viestin yksilöllisyyttä. Ketterä järjestelmä mahdollistaa myös nopeat ja helpot AB-testaukset eri teksti- tai kuvavariaatioiden välillä”, kertoo Voiton Digital Media Specialist Tommy Renqvist.

Dynaamisia mainoksia voi kohdentaa sijainnin, ajan, kolmannen osapuolen datan sekä aiemman sivustokäynnin perusteella. Jo näillä kohdennuksilla saadaan todella räätälöityjä ja kohdennettuja viestejä, mutta DMP-datan (Data Management Platform) avulla päästään vieläkin pidemmälle. DMP:n avulla viestejä voidaan kohdistaa ostoskorin eri vaiheisiin ja näyttää muistuttavaa viestiä ostopolun kesken jättäneille.

Dynaamisten bannerien kustannustehokkuus nousee variaatioiden myötä.

”Kehyksen tekeminen vie ensimmäisellä kerralla enemmän aikaa kuin bannerin tekeminen, mutta maksaa itsensä takaisin jo muutaman variaation jälkeen”, lupaa Renqvist.

Kun haluat kuulla lisää dynaamisista bannereista, ota yhteyttä! Tiimimme kertoo mielellään lisää.