Mittaa some-mainontasi intuitiivinen ja analyyttinen vetovoima

6.3.2019

Some-mainonnan tehoa voidaan kasvattaa tunnistamalla sen vetovoima kaikilla vaikutustasoilla. Voitto auttaa mittaamaan, analysoimaan ja optimoimaan parhaiten toimivat sisältöyhdistelmät.

Some-mainonnan vaikuttavuutta seurataan tyypillisesti alustojen analytiikan avulla: kertyneet reaktiot, kuten jaot, tykkäykset ja kommentit kertovat, että mainossisältösi on aktivoinut ihmisiä. Kun viestiisi reagoidaan, se myös leviää laajemmalle.

Avoimet reaktiot ovat kuitenkin vain jäävuoren huippu some-mainontasi vaikuttavuudesta. Vaikka mainostasi ei jaeta, se voi silti vaikuttaa yksilöön hyvinkin paljon.

Kuinka sitten mitata ja optimoida tätä yksilöllistä vaikuttavuutta, joka ei välttämättä näyttäydy avoimina reaktioina?

Testaamalla.

Intuitiivinen vetovoima

Someympäristössä on erityisen tärkeää, että mainos herättää kiinnostuksen jo hyvin nopealla silmäilyllä. Voitossa arvioimme mainontasi kiinnostavuutta testaamalla vaihtoehtoisia aineistoja. Käytämme menetelmää, joka kertoo mainosten välittömästä intuitiivisesta vetovoimasta. Sen avulla selvitämme, minkälainen sisältö vetoaa kohderyhmään nopeasti tunnetasolla, ilman pidemmälle vietyjä pohdintoja.

Analyyttinen vetovoima

Kun kiinnostus on herätetty, vaikutus tehostuu, mikäli mainokseen ja sen viestiin syvennytään tarkemmin. Muistijälki vahvistuu, ja tarkempi pohdinta voi aktivoida jakamaan sisältöä. Testaamme Voitossa myös mainostesi kykyä puhutella vastaanottajaa.

Paras teho kaikilla vaikutustasoilla

Testauksen perusteella valitsemme some-kampanjaasi yhdistelmän sisältöjä, jotka puhuttelevat kohderyhmääsi parhaiten eri tasoilla – intuitiivisesti ja tarkemman ajattelun tasolla. Mainosnäyttöjen painotus tehdään kampanjatavoitteiden mukaisesti. Kun kampanja on käynnissä, jatkamme vaikuttavuuden optimointia hyödyntämällä AB-testausta ja someanalytiikkaa.

Kun haluat lisää tehoa some-mainontaasi, ota yhteyttä!

Artikkelin kirjoittaja Senior Insight Managerimme Aino Immonen on oivaltavaan data-analyysiin ja kuluttajapsykologiaan erikoistunut markkinoinnin asiantuntija.