Miten Voitto auttaa kehittämään digimarkkinoinnin maturiteettia

23.1.2020

Alkanut vuosi 2020 on edelleen kiihtyvän ja jokaista toimialaa koskevan markkinoinnin transformaation vuosi. Teknologian ja kuluttajien odotusten muokkaama asiakaskäyttäytyminen ja sen asettamat uudet vaatimukset markkinoinnille tekevät muutoksesta välttämättömän. Asiakkaiden tarve personoidummalle, käyttäjäystävällisemmälle ja reaaliaikaiselle reaktioherkkyydelle ovat jo olemassa. Miten kykenemme vastaamaan näihin odotuksiin?

Onneksi teknologia avaa myös markkinoijille uusia mahdollisuuksia. Teknologia auttaa liiketoiminnan skaalaamisessa ja tarjoaa alustoja, joilla markkinointia voidaan johtaa automatisoidummin – henkilökohtaisuutta unohtamatta. Markkinoinnin murrosta ja kehittymisen painetta ohjaavat mm. seuraavat ajurit:

  • Uusien toimintamallien käyttöönottaminen
  • Sisäisten kyvykkyyksien jatkuva kasvattaminen
  • Ketterä organisaatio
  • Tekoäly ja automaatio
  • Personointi
  • Mitattavuus
  • Skaalautuvuus
  • Tehokkuus

Kehityksen mukana pysyminen vaatii markkinoijalta useimmiten kokonaan uudenlaista ajattelu- ja toimintatapaa. Organisaation sisäisten sekä yhteistyökumppaneiden kanssa käytettävien työskentelytapojen muutosta ketterään, avoimeen ja kokeilevaan kulttuuriin. Analysointia ja näkemystä, mutta ennen kaikkea rohkeaa toimimista sen mukaan. Tuottamattomien työvaiheiden automatisointia ajan vapauttamiseksi aidosti tuottavampiin tehtäviin.

Asiakkaille tulee kyetä tarjoamaan personoitu kokemus, niin että jokainen kohtaamispiste tuottaa arvoa brändille sekä asiakkaalle. Kaiken tämän mahdollistamiseksi markkinoijan täytyy valjastaa käytössä olevan datan koko potentiaali teknologian ja organisaation voimin.

Markkinoinnin trasformaatiossa digitaalisen markkinoinnin maturiteettia ja markkinoijan kehittymisen paineita ohjaa viisi eri kehittymisen osa-aluetta:

  1. Sopeutuva kulttuuri
  2. Aktivoiva mittaaminen
  3. Personoitu kokemus
  4. Algoritminen markkinointi
  5. Yhdistetty data

”Voitossa olemme aktiivisesti asiakkaidemme tukena markkinoinnin transformaatiossa ja erityisesti digitaalisen kehitysvauhdin varmistamisessa”, kertoo Voiton vt. toimitusjohtaja Katariina Uljas-Ahl.  ”Etenemme selkeitä käytännön tuloksia tuottavalla prosessilla, jonka avulla kasvatamme yhdessä digimarkkinoinnin maturiteettia askel askeleelta. Tulosten saavuttamiseksi tärkeintä on toimia yhdessä asiakkaan markkinoinnin, mutta myös muiden organisaation osastojen ja kumppaneiden kanssa. Prosessi räätälöidään aina asiakkaan kanssa yhdessä, mutta viitekehys säilyy samana.”

  1. VISION KIRKASTAMINEN
  2. DIGIMARKKINOINNIN NYKYTILAN ANALYYSI
  3. KEHITYSTARPEIDEN MÄÄRITTELY
  4. KEHITYKSEN ROADMAP
  5. PROJEKTIEN TOTEUTUS KETTERÄLLÄ TYÖSKENTELYMALLILLA

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä jo tänään!

Artikkelin kirjoittaja Digistrategi Iida Marjosalmi auttaa asiakkaita digitaalisessa transformaatiossa.