Helppouttajat vievät voiton

30.8.2019

Suomalaisten arki muuttuu kiihtyvällä tahdilla. Elämysnälkäiset kuluttajat haluavat enemmän ja nopeammin. Tapojen ja tottumusten ohella murroksessa ovat myös asenteet ja ilmapiiri. Protestanttinen etiikka painuu taka-alalle, ja ihmisten elämä palvelullistuu; on aiempaa hyväksytympää ja yleisempää, että kaikkea ei tehdä enää itse.

Tapa kuluttaa kulkee yhä useammassa tuoteryhmässä kohti tilausperusteisuutta ja kuukausimaksullisuutta. Tietä ovat viitoittaneet mm. teleoperaattorit laite + liittymä -paketteineen sekä Spotifyn ja Netflixin kaltaiset laajasti suositut palvelut. Samaa kaavaa noudattavat myös monet modernit liikkumispalvelut ja yhä useammin jopa yksityisautoilu.

Kun arki vie ja ihminen vikisee, pöytä on katettu helppouttajille. Lieneekin vain ajan kysymys, että ensimmäinen vallitseviin ja nouseviin trendeihin kiinnittyvä integraattori iskee kultasuoneen. Yksi mahdollinen, ellei jopa todennäköinen, ala, tällaiseen disruption syntymiseen on ruoka – nykyisin ennen muuta energisyyden, elämysten ja hyvän olon lähde.

Paitsi fyysisestä myös psyykkisestä hyvinvoinnista on tullut tämän ajan uskonto. Median ja kahvihuoneiden lemmikeiksi ovat nousseet teemat probiooteista brain foodiin ja mindfulnessista detoxiin. Paitsi itsestään ihmiset ovat entistä enemmän huolissaan ja tietoisia myös eläimistä, luonnonvaroista ja ympäristöstä; luomu ja lähiruoka rokkaavat.

Ruoan verkkokauppa vaikuttaa vihdoin olevan Suomessakin saamassa myötätuulta taakseen. Tai ainakin yritys on nyt kova. Omaa siivuaan kasvavasta kakusta tavoittelevat myös erilaiset paketointipalvelut raaka-aineineen ja reseptiikkoineen. Kuten kaikki muukin tänä päivänä, ruokavaliot ja -valinnatkin yksilöllistyvät.

Sama näkyy myös terveyspalvelujen saralla, jossa suoraan kuluttajille – ohi terveydenhuollon henkilöstön – tarjotaan yhä enemmän ja monipuolisempia analyysipaketteja geenitesteistä laboratoriokokeisiin. Kokonaiskuvaa täydentävät entistä useamman ranteessa, sormessa tai rinnalla raksuttavat mittarit ja pilvipalveluihin kumuloituva ruokaostosdata.

Vaikkei kaikki tämä alkuvaiheessa yhdistykään saman sateenvarjon alle, ja vaikka droonit toistaiseksi lentävätkin enemmän mielikuvissa kuin taivaalla, edellä mainittuja elementtejä eri tavoin yhdistelevät palvelut tekevät tuloaan. Muutos on mahdollisuus ja avaa yrityksille yhteistoiminta- ja ansaintaväyliä ohi totuttujen toimialojen ja konventioiden.

Huominen on toimijan, joka kuluttajan elämää helppouttaen paketoi aidosti yksilöllisen, terveyttä ja hyvinvointia edistävän ruokavalion kotiin toimitettuna viikko-/kuukausimaksullista as a service -periaatetta noudattaen. Ja ehkäpä ylihuomenna kuviossa on mukana myös kotitalouden verkkoon kytketty älyjääkaappi, joka minimoi vielä ruokahävikin.

Ruoka ei luonnollisestikaan ole ainoa elämänala, jolla helppo on uusi halpa. Esimerkiksi viihteen markkina suorastaan huutaa peluria, joka niputtaa kaikki ne sen seitsemän subscriptionia yhden intuitiivisen käyttöliittymän taakse ja tarjoilee tylsyyttä ja toimettomuutta kammoavalle nykyihmiselle automatisoitua ajankulua missä vaan milloin vaan. Lista on loputon ja kasvaa.

Tarvitsetko navigaattoria trendien viidakossa tai keinoa kurkistaa kohderyhmien syvimpiin motiiveihin? Ota yhteyttä Voittoon, niin sparrataan yhdessä!

Artikkelin kirjoittaja, Market Insight Managerimme Teemu Lukkari, seuraa aktiivisesti markkinointimaailman ilmiöitä.