Datakuiskaajat kuuluttivat kulttuurin muutosta

17.9.2018

Voitto järjesti 13.9. Datakuiskaajien Aamu -asiakastilaisuuden. Iida Marjosalmen alustuksen jälkeen asioita pohdittiin ja syvennettiin Voiton Strategy and Development Director Mikko Lähdeojan moderoimassa paneelikeskustelussa. Näkemyksiään ja kokemuksiaan jakoivat Finnkinon Media Operations Manager Miika Hupli, Googlen Toimialajohtaja Jonna Toikka, Qurun Chief Business Officer Janne Korpi sekä Voiton Head of Digital Iida Marjosalmi.

Keskustelua käytiin vilkkaasti mm. seuraavista teemoista:

  • Datan hyödyntäminen – kuinka data ohjaa tekemistämme tänään
  • Dataohjattu sisältö
  • Markkinoinnin teknologian tulva
  • Vaikuttavuus ja mallintaminen
  • Tulevaisuuden mahdollisuudet

 

Joko yritykselläsi on datastrategia?

Panelistien mukaan olemme Suomessa vasta alkutaipaleella datan hyödyntämisessä. Juuri siksi meillä kaikilla on mahtava tilaisuus saavuttaa merkittäviä tuloksia.

Datastartti kannattaa aloittaa perusasioiden selvittämisellä: mitä dataa yritykseltä löytyy, miten data on kerätty, miten eri lähteistä koottu data saadaan vertailukelpoiseksi keskenään, kuka käsittelee dataa, miten dataa käsitellään ja mitä teknologiaa tarvitaan. Ja se kaikkein tärkein asia – miten dataa aiotaan hyödyntää. Yrityksen pitäisikin laatia datastrategia ja sitouttaa tiimit toimimaan sen mukaan. Tarvitaan myös rohkeutta kokeilla ja testata uutta. Jos sitten todetaan, että jokin asia ei toimi, luovutaan siitä ja testata jotain uutta ratkaisua.

Usein keskustelu aiheesta on varsin teknologiapainotteista, kun pitäisi ennemminkin pohtia, miten yrityksen kulttuuri saadaan tukemaan digitalisoitumista

”Mikään työkalu ei ratkaise ongelmia ja haasteita, se on ihmisten tehtävä. Monissa yrityksissä organisaatiokulttuuri ei välttämättä tue digitalisoitumista, siksi tarvitaan kokonaisvaltaista ajattelutavan muutosta. Kaikkea tekemistä ohjaa suunnitelma siitä, miten dataa aiotaan hyödyntää”, kiteytti Qurun Janne Korpi.

 

Data ja teknologia kehittämään asiakaskokemusta

Dataohjattu sisältö tähtää asiakaskokemuksen ja -elämyksen parantamiseen. Sen avulla voidaan tehdä parempaa markkinointia ja samalla myös parempaa palvelua – ja sitä kautta tehostaa yrityksen liiketoimintaa.

GDPR nähtiin yksilön suojana datan Villissä Lännessä.

”Trade off -vastine markkinointiluvasta on tärkeää. Kun asiakas luovuttaa yritykselle omia tietojaan, hän odottaa yritykseltä vastineeksi hyötyjä. Esimerkiksi Finnkinossa rekisteröityneille asiakkaille suunnattavat viestit personoidaan mahdollisimman relevanteiksi ja asiakasdialogi huipentuu elämykselliseen palvelukokemukseen”, kertoi Finnkinon Miika Hupli. ”Voitto on ollut mukana rakentamassa Finnkinon DMP:tä, joka tehostaa oman datan käyttöä mainonnassamme ja myös mahdollistaa datan hyödyntämisen partneri-yhteistyössä.”

 

Kuiskaus tulevaisuuteen

”Tulevaisuus näyttää hienolta! Jos olet vasta aloittamassa datan hyödyntämistä, jo pienillä asioilla on merkitystä. On myös syytä luopua turhasta mystifioinnista – datajohdettu toiminta, teknologiat ja jopa koneoppiminen ovat jo nyt osa jokapäiväistä elämäämme vaikkapa käyttäessämme sähköpostia tai kuvasovelluksia ilman että sitä erikseen huomaamme. Automaatio ja datan hyödyntäminen poistavat työstä tylsiä manuaalisia vaiheita ja nopeuttavat päätöksentekoa, jolloin aikaa jää strategiatyölle ja ihmisten väliselle vuorovaikutukselle, jota koneet eivät pysty tekemään”, painotti Googlen Jonna Toikka.

 

Datakuiskaajat kiteyttivät tulevaisuuden menestymisen avaimet näin:

  1. Laadi yritykselle Datastrategia
  2. Varmista, että yrityskulttuuri tukee datastrategian toteutumista käytännössä
  3. Ymmärrä asiakaspolku ja datan hyödyntäminen eri kohtaamispisteissä
  4. Ota kaikki irti omasta datastasi ja rakenna oma DMP
  5. Ole rohkea ja uskalla luopua vanhasta
  6. Testaa, kokeile ja opi
  7. Valitse sopiva teknologia

 

Voitto kiittää lämpimästi kaikkia tilaisuuteen osallistuneita!

Kun haluat tukea datan tehokkaaseen hyödyntämiseen, ota yhteyttä, niin sparrataan asioita yhdessä.