Silkkisempi tie Kiinaan

9.10.2018

3.10. järjestetyssä aamiaistilaisuudessa matkattiin Kiinan markkinoille Voiton kansainvälisestä markkinoinnista vastaavan Client Director Sanna Etolan luotsaamana.

Business Finland Oy:n Head of Innovation Arto Mustikkaniemi alusti keskustelua kertomalla Kiinan markkinoiden erityispiirteistä ja antoi vinkkejä Kiinan markkinoita tavoitteleville. Voiton Sanna Etola jatkoi puheenvuorossaan, kuinka hakea kasvua Kiinan markkinoilta. Paneelikeskustelussa vaihdettiin ajatuksia mm. Kiinan tarjoamista haasteista ja siitä miten ne voitetaan, markkinoinnin erityispiirteistä ja trendeistä.

Business Finlandin Arto Mustikkaniemi kiteytti Kiinan markkinoiden erityispiirteet kolmeen kohtaan:

  1. Iso markkina, paljon mahdollisuuksia, mutta myös paljon kilpailua. Jos sinulla on toimiva idea, se kopioidaan.
  2. Luotettava, paikallinen, verkostoitunut kumppani on kultaakin kalliimpi.
  3. ”Get ready for China speed” eli asiat tapahtuvat Kiinassa nopeasti. Kun potentiaalinen liikekumppani haluaa tavata, voi kolmen viikon päästä olla jo liian myöhäistä. Tarvitaan siis sitoutumista ja riittäviä resursseja. Ja se kumppani.

Myös Voiton Sanna Etola toi esille kumppanitoimistojen merkitystä: ”Myös Voitolla on Kiinassa paikallisia kumppanitoimistoja, jotka ovat erittäin tärkeitä tietyissä toimenpiteissä, esim. hakusanamainonnan pyörittämisessä ja optimoinnissa. Voiton roolina Suomen päässä on kääntää asiakkaan tavoitteet ”mediakielelle”, auttaa projektinhallinnassa, kyseenalaistaa tarvittaessa sekä varmistaa, että asiat hoituvat asiakkaan toivomalla tavalla. Mainonnan käynnistämisessä säästyy aikaa, kun paikalliset kumppanit ovat jo valmiina ja prosessit etukäteen hiottuja.”

Keskustelussa nousivat vahvoina teemoina esiin Kiinan markkinoiden megavolyyminen verkkokauppa, kaikenkattava mobiili sekä elintärkeä kuluttajien segmentointi.

Kiina on maailman suurin verkkokauppamaa. Verkkokauppa kasvaa edelleen jopa yli 15 % vuosivauhdilla.

Vaikka kauppaa käydään verkossa, niin presenssi ostoskeskuksissa kivijalkaliikkeenä on brändille elintärkeää omnichannel- kokemuksen rakentumisessa. Kauppakeskus saattaa ilmoittaa, että näyteikkuna ei ole riittävän mielenkiintoinen ja että on viikko aikaa pistää se kuntoon tai vuokrasopimus päättyy”, kertoo Reiman Brand and Marketing Director Topi Lintukangas. ”Kaikkialta voi ostaa -ajattelu leimaa markkinoita, ja uusia myyjiä syntyy esim. WeChatin asiantuntijaverkostoista, jotka laajentavat toimintaansa alkamalla myydä osaamisalueeseensa liittyviä tuotteita.”

Lähes kaikki asiat hoituvat Kiinassa mobiilin kautta. Mobiili-internet käyttäjiä on Kiinassa 800 miljoonaa. Esimerkkinä mobiilin kaikkivoipaisuudesta on WeChat-palvelu, jolla voidaan mm. hoitaa kanssakäymisiä sekä työssä että vapaalla: ostaa, maksaa, varata, tilata, kouluttaa ja arvostella. Kuriositeettina nousi kommentti yleisön joukosta, että Kiinassa kerjääminenkin hoituu QR-koodilla.

Voiton Digital Media Manager Outi Karppanen painotti segmentoinnin välttämättömyyttä valtavilla markkinoilla: ”Kiinan mainosmarkkinat ovat suuruusluokkaa 110 miljardia USD, joten segmentointi on välttämätöntä. Kiinassa erot eri segmenttien välillä ovat huimia. Esimerkiksi eri sukupolvet elävät täysin erilaista elämää – tähän vaikuttaa mm. se onko matkustanut ulkomailla.”

Kiinassa erilaiset yhteismarkkinointitoimenpiteet ja kumppanuudet ovat yleisiä. Esimerkiksi Suomen matkailun edistämistä on tuettu sopimalla kiinalaisten yritysten lanseeraustilaisuuksia Suomeen ja mm. Huawei on käyttänyt markkinoinnissaan kuvia Suomesta.

Business Finland Oy – Visit Finlandin Account Manager Teemu Ahola painottaa, että Suomella on Kiinassa hyvä brändikuva ja se tunnetaan. ”Moni kiinalainen haaveilee asioista, jotka ovat suomalaiselle arkea. Trendinä matkailussa on jo havaittavissa, että isojen, matkakohteesta toiseen kiertävien kiinalaisryhmien lisäksi on alkanut näkyä pienemmissä ryhmissä liikkuvia turisteja, jotka oleilevat täällä pidempään. Heidän rahankäyttönsä kohdistuu enemmänkin elämyksiin perinteisen shoppailun sijaan.”

Vaikka Kiina on ympäristöasioissa monilta osin samassa pisteessä kuin Suomi 60-luvulla, on vastuullisuus -teema vähitellen nostamassa päätään myös Kiinassa, uskovat panelistit.

Etelä-Karjalan Liiton Senior Advisor Ding Ma näkee Suomen mahdollisuudet ympäristötietoisuuden kasvaessa: ”Kiinalaiset matkailevat yhä enemmän ja kohtaavat matkoillaan kierrätystä, lajittelua ja muuta huolenpitoa ympäristöstä. Näin muutos lähtee ruohonjuuritasolta ja toisaalta painetta tulee myös ylhäältä päin. Suomi on edelläkävijä innovaatioissa ja teknologioissa ja meillä on paljon tarjottavaa esimerkiksi cleantech-puolella.”

Voiton kansainvälisen markkinoinnin tiimistä löytyy asiantuntemusta Kiinan lisäksi mm. muista Aasian maista, Euroopasta, Venäjältä ja Yhdysvalloista. Olethan yhteydessä kun haet kasvua maailmalta!