Data osana markkinointia – miten aloittaa?

13.9.2018

”Dataa on kaikkialla, sitä vain pitää osata hyödyntää oikein.” Markkinoinnin ammattilaisista varmasti jokainen on kuullut tuon lauseen, itse olen sen jopa useaan otteeseen sanonut ääneen.

Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa ja miten datan käytön voi omassa markkinoinnissaan aloittaa? Datan hyödyntäminen, kuten kaikki muutkin markkinoinnin toimenpiteet, tulee johtaa tavoitteista. Mitä yrityksesi haluaa lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä saavuttaa ja voiko data olla siinä apuna. Mikäli datan käytöllä voidaan tehostaa esim. mainonnan tuloksia, on sen käyttäminen perusteltua.

Ennen aloittamista on vielä hyvä ymmärtää datan määritelmät. Data luokitellaan usein kolmeen kategoriaan: ensimmäisen, toisen ja kolmannen osapuolen dataan. Markkinoinnissasi voit hyödyntää niitä kaikkia.

1st Party Data eli ensimmäisen osapuolen data

Tämä on sinun omaa dataasi. Tärkeintä ja luotettavinta dataa, mitä tulet koskaan saamaan. Omaa dataa on yleensä määrällisesti vähemmän, mutta sen tuottama arvo on mitä luultavimmin parasta. Nyt on sinusta itsestäsi kiinni, kerätäänkö dataa, miten sitä kerätään, missä sitä säilytetään ja miten haluat sitä hyödyntää.

2nd Party Data eli toisen osapuolen data

Tämä on dataa, jonka saat käyttöösi kumppaneiltasi. Teillä voi olla käytössä ns. oravannahkakaupat tai muunlainen sopimus, joka oikeuttaa sinut käyttämään kumppanisi dataa. Tällä kertaa on tarkasteltava molempien tilannetta, miten helposti teidän on mahdollista siirtää tai hyödyntää dataa kaverilta kaverille.

3rd Party Data eli kolmannen osapuolen data

Tätä dataa on paljon. Siis todella paljon. Siis Villi Länsi paljon, ja datan myyjiä syntyy koko ajan lisää. Oikeastaan kuka tahansa voi tarjota oman datansa myyntiin. Osa on laillisesti kerättyä, osa ei. Osa on laadukasta, osa ei. Osa on suomalaista, valtaosa ei. Kolmannen osapuolen datan kanssa on hyvä olla varovainen ja vaikka sen hyödyntäminen on helppoa, on se herkästi myös tuloksetonta.

Mistä sitten aloittaa? Aloita joko omasta datasta tai helpoimmista toimenpiteistä. Ennen kaikkea siitä, mikä on yrityksesi tavoitteiden kannalta tärkeintä. Jos tavoittelet lisää myyntiä digitaalisen mainonnan kautta, varmista että käytössänne on ohjelmallisen ostamisen alusta ja aloita vaikka näin:

  1. Hyödynnä mainonnan kohdentamiseen kolmannen osapuolen dataa.
  2. Hyödynnä datateknologioita, kuten hyperlokaalia tai kontekstuaalista mainontaa.
  3. Aktivoi nykyasiakkaasi heidän käyttäytymisensä perusteella.
  4. Hae nykyasiakkaidesi tavoin käyttäytyviä uusia asiakkaita.
  5. Personoi mainonnan sisältö datan avulla.

Datan hyödyntäminen on helppoa, sinun täytyy vain tietää omat tavoitteesi ja uskaltaa kokeilla.

Vinkit datan hyödyntämiseen antoi Voiton Head of Digital Iida Marjosalmi