Case Apteekkariliitto – ”Peräpukamien hoito – mikä on sinulla tehonnut?”

22.11.2018

Moni meistä etsii terveyteen liittyvissä kysymyksissä vastauksia netin keskustelupalstoilta. Ja saa eteensä valtavan määrän tietoa, jonka paikkansa pitävyydestä ei voi olla varma. Suomen Apteekkariliitto päätti tarttua aiheeseen. Syksyn 2018 Kysy APTEEKISTA -kampanjassa muistutettiin, että jokainen meistä voi saada luotettavaa, asiantuntevaa ja ilmaista neuvontapalvelua – apteekista.

Suomen Apteekkariliiton kampanjan tavoitteena oli vahvistaa apteekkien mielikuvaa luotettavan terveystiedon lähteenä. Paikkana, jonne on helppo tulla juttelemaan mieltä askarruttavista kysymyksistä asiantuntijoiden kanssa. Suomessa on yli 800 apteekkitoimipistettä, joissa työskentelee yli 8 500 ammattilaista eli apua löytyy läheltä ympäri maan.

Syyskuun 25. päivä maailmalla vietetty kansainvälinen farmasiapäivä laajennettiin Suomessa ensimmäistä kertaa farmasiaviikoksi. Sen aikana nostettiin esiin apteekin henkilökunnan vankkaa ammattitaitoa ja apteekkien halua olla vahvemmin mukana edistämässä suomalaisten hyvinvointia. Samalla viritettiin terveystietoon liittyvää keskustelua.

#raakaperuna #joskokuitenkinjotakinmuuta

SEK suunnitteli kampanjaan rohkean ja positiivisesti huomiota herättävän mainonnan konseptin. Se pohjautui vahvasti Kalevauvan Apteekkariliitolle tekemään musiikkiin. Mainonnassa kerrottiin hilpeällä tavalla, kuinka ihmiset etsivät terveyteen liittyviin kysymyksiin ratkaisuja netin keskustelupalstoilta – ja löytävät mitä eriskummallisempia puoskarikonsteja. Siksi on parempi kääntyä apteekin asiantuntijoiden puoleen.

”Halusimme herätellä ihmiset miettimään omaa käyttäytymistään ja sen järjellisyyttä. Onneksi saimme sanansaattajaksemme Kalevauvan, tuon suomalaisten keskustelupalstojen tulkin, joka kaivoi netin syövereistä aitoja esimerkkejä älyttömistä hoitokeinoista ja neuvoista ja teki niistä tarttuvan biisin. Sen kuultuasi toivottavasti mietit, työnnätkö perunan pe*****n vai menetkö mieluummin apteekin asiantuntijan pakeille”, kertovat SEKin tiimin Markku Starmans, Janne Vahvaselkä sekä Mari Lampimäki.

 

 

Viestejä kahden aistikanavan kautta

Kampanjan mediasuunnittelussa kumppanina oli Voitto. Asiakkuuspäällikkö Tiina Nurmikumpu pitää kokonaisuutta loistoesimerkkinä linjakkaasta suunnittelusta, jossa kaikki elementit tukevat konseptin vahvuuksia ja välittävät yhtenäistä viestiä:

”Kampanjassa hyödynnettiin monipuolisesti ääntä ja sitä tuettiin visuaalisesti erottuvalla videonäkyvyydellä. Pääviesti välittyi johdonmukaisesti eri medioissa, jolloin kohderyhmä tunnisti sen helposti ja eri medioiden toimenpiteet tukivat toisiaan”,

Vuorovaikutteisuutta saatiin Radio Novan iltapäivän ohjelmayhteistyöllä. Niin juontajat kuin kuuntelijatkin innostuivat kertomaan, millaisissa terveyteen liittyvissä asioissa he ovat etsineet netistä apua. Apteekkariliiton asiantuntija vastasi kuuntelijoiden terveysaiheisiin kysymyksiin. Kansainvälisenä farmasiapäivänä ohjelmassa nostettiin esiin apteekin asiantuntijoiden ammattitaitoa ja koulutusta. Ohjelmayhteistyö herätti paljon kiinnostusta ja onnistui loistavasti. Radio Novan kuulijoille tehdyn tutkimuksen mukaan iso osa vastaajista koki sisällön hyödylliseksi, helppotajuiseksi, positiiviseksi ja persoonalliseksi.

Ohjelmayhteistyön lisäksi kampanjaan kuului valtakunnallista radiomainontaa, jolla viestille saatiin kustannustehokkaasti toistoa ja kampanjalle kestoa. Lisäksi maailman farmasiapäivää nostettiin esiin Suomen kaikilla kaupallisilla, suomenkielisillä radiokanavilla tietoiskuna. Yhden päivän aikana se tavoitti miljoona kuulijaa. Vahvaa äänimainontaa tuettiin verkossa video- ja bannerimainonnalla.

”Kysy APTEEKISTA -kampanjan tavoitteena oli muistuttaa luotettavan terveysneuvonnan tärkeydestä, jota voi helposti saada apteekin asiantuntijalta. Pirteä toteutustapa oli omiaan vahvistamaan sanoman leviämistä. Kampanjan humoristista videoanimaatiota jaettiin sosiaalisessa mediassa runsaasti eteenpäin positiivisten kommenttien säestämänä. Uskon, että toteutetulla kampanjalla saimme paljon hyvää näkyvyyttä apteekkien erinomaiselle osaamiselle”, kertoo Suomen Apteekkariliiton markkinointiproviisori Kalle Riihivainio.