Voitto luotsaa suomalaisia yrityksiä maailmalle

Kuvassa vasemmalta: Amanda, Sanna, Anna, Outi ja Sini.

Digitalisoituminen on avannut uusia, entistä kevyempiä tapoja kansainvälistyä. Suurilta vaikeuksiltakin välttyy, kun kasvumatkalle Suomen rajojen ulkopuolelle lähtee kokeneen kumppanin kanssa. Voiton kansainvälisen markkinoinnin osaajat tasoittavat yritysten tietä ja luotsaavat ohi karikkojen.

Voiton kansainvälisen markkinoinnin tiimissä on kymmenkunta ammattilaista, jotka toimivat päivittäin asiakkaittensa edunvalvojina ympäri maailmaa. He tuntevat eri markkina-alueiden erikoisuudet, olipa kyse kulttuurisista eroista, viestintäkanavista tai mediaostamisen tavoista. Millainen kuvamaailma toimii Venäjällä, millaisia asiakirjoja ja leimasimia ilman on turha yrittää Kiinan markkinoille ja miten budjetti saadaan riittämään Amerikassa.

”Autamme markkinoijia niin kansainvälisen strategian hiomisessa kuin uusiin markkinoihin perehtymisessä ja omien kanavien virittämisessä. Ja kun suunnitelmat on lyöty lukkoon, kokeneet asiantuntijamme hoitavat käytännön pyörittämisen”, kertoo Sanna Etola, joka vaihtaa kielen vauhdissa ruotsiin, englantiin ja saksaan ja suorastaan innostuu, kun pääsee sorauttamaan ranskalaisia ärriä.

Kotimaisen tiimin tukena on huolella valittu kansainvälinen kumppaniverkosto. Itsenäisenä toimijana Voiton ei tarvitse tyytyä heikkoihin lenkkeihin: kultakin markkinalta voidaan valita vapaasti asiakkaan tavoitteisiin parhaiten sopiva kumppani.

”Kun toimijoita on paljon ja toimintakulttuurit vaihtelevat suuresti eri maissa, on tärkeää, että valvomme tekemistä todella tarkkaan ja raportoimme tuloksista yhdenmukaisesti. Onneksi digimaailmassa verkkoanalytiikka paljastaa nopeasti toimenpiteiden vaikutukset”, toteaa Anna Hellman, joka sukkuloi taitavasti eri markkina-alueiden sääntöviidakkojen läpi ja valvoo, että lupaukset lunastetaan.

Yhteiset onnistumiset rohkaisevat eteenpäin  

Kokemusta on kertynyt muun muassa Suomen matkailumarkkinoinnista yhdessä Visit Finlandin kanssa. Monivuotinen työ on tuottanut monia hienoja onnistumisen tunteita. Esimerkiksi silloin, kun Japanista saatiin vyörymään viraalikampanja, joka innosti 1,3 miljoonaa ihmistä Eurooppaa ja USA:ta myöten tekemään Finngeneratorilla itselleen suomalaisen nimen. Tai kun ulkomaisten matkailijoiden määrä Suomessa kasvaa hyvää vauhtia.

Uudempia asiakkuuksia on Helsingin yliopisto, jonka kanssa on tehty yhteistyötä syksystä 2016 alkaen. Kansainvälisiin maisteriohjelmiin on haettu opiskelijoita ympäri maailman. Globaalista kohderyhmästä parhaat opiskelijat löydetään tiukoilla kohderyhmärajauksilla ja digikanavien kustannustehokkaalla hyödyntämisellä.

Voiton maajoukkueessa riittää monipuolista osaamista asiakkaiden tueksi. Esimerkiksi Amanda Siivola hoitaa kumppaniverkoston kanssa hakusanamainontaa Googlen lisäksi niin Yandexiin Venäjällä, Baiduun Kiinassa kuin Naveriin Koreassa tai Yahoon-sivuille Japanissa.

”Hakukoneet ovat rakenteeltaan hieman erilaisia, mutta silti suurempi ero liittyy toimintatapoihin. Esimerkiksi Aasiassa byrokratia voi olla todella tarkkaa ja hyväksymisprosessit kestää kuukausia, joten aikaa pitää varata aivan toisin kuin meillä.”

Kun suuruudessa ei voi voittaa, valitse viisaus

Mitä rajallisemmat resurssit ovat, sitä tärkeämpää on hioa strategia selkeäksi ja keskittyä olennaiseen. Ja kun määrässä ei pärjää, kannattaa panostaa laatuun: pienempikin toimija erottuu hyvällä sisällöllä.

Kasvumahdollisuuksia voi nykyisin testata yhä helpommin Aasiasta Amerikkaan. Kansainvälisen markkinoinnin parissa vuosia työskennellyt Sini Lähdekorpi tietää digikanavien olevan ketterä tapa lähteä maailmalle: ”Alkuun tulee varmistaa, että omat kanavat ovat kunnossa; nettisivut toimivat mobiilissa ja tekninen löydettävyys on kunnossa, relevantit sosiaalisen median tilit on avattu ja sisällössä on huomioitu markkina-alueiden mukaiset kieliversiot. Kevyimmillään toimenpiteet voi kohdistaa vain hakusanamainontaan.”

Kanadassa ja Kiinassakin asunut Outi Karppanen tutustuu joka vuosi monien eri maiden erityispiirteisiin jakaen kokemuksiaan omassa Tripouti YouTube-matkavlogissaan.

”Kulttuuristen erityispiirteiden tunteminen ja hyödyntäminen markkinoinnissa on jo suuri voimavara. Tyypillisimpiä virheitä on nähdä esimerkiksi Aasia yhtenäisenä alueena – vähän sama asia kuin pitäisi venäläisiä, suomalaisia, ruotsalaisia ja virolaisia samanlaisina.”

Kun lähdet hakemaan kasvun paikkoja maailmalta, ota Voitto matkakumppaniksi!

Kun haluat saada kokonaiskuvan uudesta markkinasta, tutkia kuluttaja- ja ostokäyttäytymistä ja potentiaalisimpia kohderyhmiä ja tunnistaa kulttuurisia eroja asenteissa sekä viestintätavoissa. Kun haluat virittää verkkosivustosi markkinoiden mukaan ja ohjata sinne kävijöitä optimoimalla hakukonenäkyvyyttä. Kun haluat kirkastaa kansainvälisen markkinointistrategian ja saada tuloksellisen kokonaisuuden, jossa hyödynnetään tavoitteista riippuen niin uusimpia digitaalisia mahdollisuuksia kuin perinteisempiäkin kanavia.

Voitto on innolla mukana!

 

Liity postituslistalle: