Voitto lähetti tubettaja-Eetun Marsiin ja Miisan kuninkaalliselle matolle

Voitto ja SF Film toteuttivat viime syksyn aikana kaksi markkinointiyhteistyötä videobloggaajien kanssa. Yhteistyöt tehtiin elokuville Yksin Marsissa sekä 007 Spectre.

Eetu ”Matt Damonina” Utahin aavikolla

Yksin Marsissa -elokuvan markkinoinnissa haluttiin tavoittaa erityisen haastava nuorten miesten kohderyhmä heidän omilla ehdoillaan. Yhteistyökumppaniksi valikoitui Suomen suosituin miespuolinen tubettaja, eeddspeaks eli Eetu Pesonen, jonka videoblogilla on reilut 200 000 tilaajaa.

Eetu lähetettiin yksin ”Marsiin” eli Utahin aavikolle selviytymään. Hän sai lentolipun ja paikallisten kontaktitietojen lisäksi briefin tehdä reissusta video, evästyksellä ”kerro kokemuksesta toivomallasi tavalla”. Lopulta sisältöä syntyi viiden videon verran YouTubeen sekä läjä Instagram- ja Snapchat-postauksia.

Yhteistyön ansiosta:

– YouTube-videoita katsottiin yli 300 000 kertaa ja ne keräsivät yli 2 600 kommenttia
– Snapchatissa oli noin 15 000 katselukertaa päivässä
– Instagram-kuvat saivat yli 142 000 tykkäystä ja 1 049 kommenttia

Monimediakampanjan ja vahvan elokuvan myötä Yksin Marsissa pysyi viikkoja Suomen katsotuimpien elokuvien joukossa keräten yli 124 000 katsojaa.

”Oli erittäin mielenkiintoista ja vähän jännittävääkin lähteä kokeilemaan yhteistyötä videobloggaajan kanssa. Eetu hoiti työnsä innostuneesti ja ammattitaidolla. Yhteistyö ehdottomasti kannatti ja rohkaisee tekemään jatkossakin samanlaisia caseja”, kertoo SF Filmin Marketing Manager Katja Kajes.

Leffajulkaisuun liittyvä yhteistyö on pitkälti paras keikka mitä tubettaja voi toivoa, etenkin jos rakastaa leffoja, kuten allekirjoittanut. Mahdollisuus eksklusiivisen sisällön tarjoamiseen omalle yleisölle on aina tilaisuus, johon kannattaa tarttua. Matka ja sen dokumentoiminen oli yksi tähänastisen elämäni siisteimpiä juttuja.” kommentoi Eeddspeaks yhteistyötä. 

Miisa julkkisten jalanjäljillä punaisella matolla

007 Spectren kohdalla haasteena oli saada Bond-katsomoihin myös nuoria – Bond-leffa kun ei ole tälle ikäryhmälle mikään ”must see”. Yhteistyökumppaniksi valikoitui suomalaisten tubettajien kärkinimi ja Kauppalehti Option yhdeksi Suomen suurimmaksi viihdevaikuttajaksi nostama Mmiisas eli Miisa Rotola-Pukkila.

Miisa pääsi vloggaaja-poikaystävänsä Tomas Grekovin (Truuttus/TJCG) kanssa kokemaan 007 Spectren kuninkaallisen kutsuvierasensi-illan Kööpenhaminassa – ja muun muassa kävelemään punaista mattoa pitkin muiden julkkisten mukana.

Miisan vloggausten, TJCG:n videoiden ja muun sisällön kontakti- ja reaktiomäärät ylittivät kaikki odotukset:

– YouTube-videot keräsivät reilut 238 000 katselukertaa ja 373 kommenttia
– Instagram-kuvat saivat melkein 125 000 tykkäystä ja 634 kommenttia tähän mennessä.

Kokonaisuutena 007 Spectre oli vuoden 2015 katsotuin elokuva ja rikkoi avausviikon katsojaennätykset Suomessa. Kaiken kaikkiaan elokuvan on nähnyt Suomessa jo uskomattomat yli 680 000 katsojaa.

”Bondin brändi on elokuvamaailman arvostetuin ja samalla tarkimmin valvottu. Siksi olen erittäin iloinen, että pääsimme tekemään myös tavallisesta poikkeavaa markkinointia elokuvalle. Yhteistyö Miisan kanssa oli kuin kirsikka kakun päälle, suoraan nuoremmalle kohderyhmälle kohdennettu herkullinen lisä kampanjaan”, kommentoi SF Filmin Marketing Manager Jutta Hopp.

”Kutsuvierasreissu Tanskaan onnistui todella hyvin. Tapahtuma oli upea, ja oli hienoa astella punaista mattoa pitkin valtavaan elokuvateatteriin. Leffa oli hyvä, ja reissu kaiken kaikkiaan mahtava kokemus!”, kommentoi Miisa kokonaisuutta.

Tavoitteena win-win-win

Voiton strategi Juha Halmesvaaran mukaan vloggaaja-yhteistyö toimii parhaiten silloin, kun kohderyhmänä ovat nuoret, ja mainostajalla on tarjota yhteistyön kautta sekä vloggaajalle että kohderyhmälle aidosti kiinnostavaa sisältöä. Mainostajalla on myös oltava riittävästi rohkeutta antaa vloggaajalle vapaat kädet oman YouTube-kanavansa näköisen aineiston tuottamiseen:
”SF Filmin vloggaajayhteistyöt ovat olleet todellisia win-win-win-kokonaisuuksia. Tubettajat ovat saaneet kokea asioita, joita eivät välttämättä muuten olisi päässeet tekemään. Kuluttajat ovat saaneet mielenkiintoista sisältöä katsottavakseen ja asiakas on tavoittanut haastavan nuorisokohderyhmän tehokkaasti positiivisella markkinoinnilla. Vaikka yhteistyöt olivat vain osa omnichannel-kampanjoita, tulokset puhuvat vahvasti puolestaan.”

Liity postituslistalle: