Voiton strategitrio haastaa, uudistaa ja ohjaa tuottavimmalle tielle

Voiton strategit (kuvassa vasemmalta) Iida Marjosalmi,  Johanna Linna ja Teemu Lukkari haastavat niin asiakkaita kuin tiimejä kiteyttämään ja kirkastamaan tekemiselle selkeät raamit. Onnistunut strategia auttaa reagoimaan nopeasti ja pitää yllättävissäkin käänteissä kurssin kohti tavoitetta.

Markkinoinnilta ei ole koskaan ennen vaadittu yhtä nopeaa reagointikykyä kuin nyt, eikä vauhti hidastu jatkossakaan. Siksi strategisen ajattelun merkitys on kasvanut. Mitä hektisemmäksi maailma muuttuu, sitä tärkeämpää on osata pysähtyä katsomaan kokonaisuutta. Missä olemme nyt, minne haluamme mennä ja miten sinne päästään. Onko suunta oikea vai löytyykö mansikkapaikka muualta? Kannattaako valita tallattu polku vai kehittää kokonaan uusi reitti?

Voitossa strategiseen osaamiseen panostetaan monilla tasoilla. Jokainen voittolainen ymmärtää, että irrallisia toimenpiteitä ei ole, vaan kaiken tekemisen pitää tukea kokonaistavoitetta. Kokonaisnäkemystä ja omnikanavaista ajattelua avarretaan muun muassa sisäisissä koulutuksissa ja päivittäisessä sparrauksessa.

Strategista sparrausta antaa kolmikko, jolla on todella monipuolista osaamista. Strategitiimissä yhdistyy pitkä kokemus eri toimialoilta digimaailman mahdollisuuksien tunnistamiseen ja innovatiiviseen hyödyntämiseen.

Johanna Linnan puoleen käännytään erityisesti silloin, kun halutaan syvälllistä kohderyhmäymmärrystä. Johannalla on vahva kokemus ihmisten asenne- ja arvomaailmojen sekä osto- ja mediakäyttäytymisen eroista ja muutoksista. Kokemuksen pohjalta syntyy viisaaksi mietitty ja tutkimuksin perusteltu näkemys. Johannan mielestä strategin yhtenä roolina on auttaa pilkkomaan asiakkaan tavoite konkreettisemmaksi:

– Kun esimerkiksi halutaan lisää myyntiä ja nykyinen kohderyhmä on hyvin hallussa, voimme ryhtyä tutkimaan millaisista segmenteistä kannattaa etsiä uusia asiakkaita. Tai mistä tuoteryhmästä kasvua uskotaan saatavan.

Johannalla on myös laajaa toimialakokemusta, hän on pohtinut paljon muun muassa elintarvikkeiden ja lääkkeiden markkinointiin liittyviä kysymyksiä.

Iida Marjosalmi tunnetaan digimaailman pioneerinä, joka etsii rohkeasti uusia polkuja. Hän tutkii ja sparrailee medioiden ja teknologiatoimijoiden kanssa erilaisia mahdollisuuksia ja innostuu kahta suuremmin, kun jotain ei mukamas voi tehdä. Iidan luovan ajattelun tuloksena on syntynyt jopa ratkaisuja, joita mediat ovat myöhemmin lisänneet tuotteikseen.

– Yritän löytää jokapäiväisistä asioista oivalluksia ja uusia näkökulmia, joita voi hyödyntää markkinoinnissa. Emme tee mediatoimistossa vain kampanjoihin liittyvää strategiaa, vaan ajattelemme kattotasolla, ohi perinteisen tonttimme – koska kaikki liittyy kaikkeen.

Iida on ollut mukana monissa kansainvälisissä projekteissa, Euroopasta Aasiaan ja Venäjältä USA:han. Ehkä juuri siksi hän ylittää myös ajattelussaan helposti perinteisiä raja-aitoja.

Teemu Lukkarin erityisvahvuuksiin kuuluu yli kymmenen vuoden kokemus liikkuvasta kuvasta, jonka kulutus ja käyttömahdollisuudet ovat viime vuosina kasvaneet räjähdysmäisesti. Teemun mielestä strategi on toisaalta kiteyttäjä ja selkeyttäjä, toisaalta tiimin fasilitaattori.

– Emme välttämättä anna kaikkeen vastauksia, vaan haastamme ajattelua. Asiakkailla on nykyisin kumppani joka sormelle, jolloin kaivataan omnikanavaista kokonaisnäkemystä. Me autamme selkiyttämään kokonaisuutta ja nivomaan asioita yhteen.

Teemu on työskennellyt paljon muun muassa autojen, kaupan ja autokaupan parissa. Hänen mukaansa hyvä strategi seuraa aktiivisesti mediaa, uutisia, trendejä ja ilmiöitä, ja on koko ajan kartalla siitä miten maailma muuttuu.

Vaikka Voiton strategit tuovat asiakastiimeihin hyvin erilaista osaamista, he pystyvät helposti työskentelemään myös yhdessä. Ajatuksia pallotellaan ja näkemyksiä sparrataan ketterästi pitkin päivää.

Strategin tärkein työkalu on aivot, joiden raksutusta ei pysty pysäyttämään edes vapaa-aikana. Niinpä aivoista täytyy pitää hyvää huolta. Johannan alitajunta saa työskennellä rauhassa, kun hän hyörii puutarhassa  – kohta koiranpentu seuranaan, ratsastaa, käy salilla tai matkustelee maailmalla. Juniorina SM-tasolla kilpailleen Teemun mieli sukeltaa syvälle uidessa, mökkeillessä ja kokkaillessa. Iida lataa aivoihinsa iloenergiaa laulamalla suomipoppia ja -rockia ja tekemällä biisejä omassa Ääriviivat-bändissään.

Liity postituslistalle: