Verkkomainonnan uudistunut tietosuojalaki ei aiheuta muutoksia mainostajalle

Suomalaisen sähköisen viestinnän tietosuojalaki muuttui toukokuun lopussa (25.5.2011). Kyseinen laki on seurausta Euroopan Unionin huolesta kuluttajien yksityisyydensuojasta Internetissä. Laki ottaa kantaa erityisesti evästeiden (cookie) käyttöön ja mainonnan kohdentamiseen kuluttajan selailuhistorian perusteella.

Laki edellyttää kuluttajilta mahdollisuutta kieltäytyä evästeiden käytöstä muuttamalla Internet-selaimen asetuksia. Tämä ominaisuus löytyy moderneista Internet-selaimista, joten siitä ei aiheudu lisävaivaa mainostajalle tai medialle. Yritysten olisi kuitenkin hyvä tarkistaa, että verkkosivuilla on maininta evästeiden käytöstä. Käytännössä tämä löytyy jo valtaosalta sivustoista.

Evästeiden käytön selkeämmän tiedottamisen lisäksi lakiuudistus tulee näkymään käyttäytymispohjaisessa verkkomainonnassa (=kuluttajan selailuhistorian perusteella kohdennettu mainonta). Lakimuutoksen johdosta verkkomainonnan toimiala on laatinutohjeet verkkomainonnan kohdentamisesta (Framework on Online Behavioural Advertising OBA / Selainkäyttöön perustuvan mainonnan periaatteet) ja Euroopan komissiolle on annettu lupaus, että kohdennettu verkkomainonta on oltava tunnistettavissa, ja siitä on haluttaessa voitava kieltäytyä. Suomessa tämän lupauksen tulee toteutua 100-prosenttisesti toukokuuhun 2013 mennessä.

OBA-ohjeistuksen mukaisesti käyttäytymisen mukaan kohdennetussa mainonnassa pitää olla näkyvillä ikoni mainoksen nurkassa, jonka kautta kuluttaja voi halutessaan kieltää kyseisen mainoksenkohdentamisen itselleen. Uuden ohjeistuksen Implementointi aloitetaan loka–marraskuussa 2011, jotta Suomen OBA-velvoite saavutetaan aikataulussa,  75% mainosnäytöistä tulisi olla toteutuksen piirissä kesäkuuhun 2012 mennessä ja 100%:n peitto toukokuussa 2013. Mainostajalle tämä ei aiheuta toimenpiteitä vaan järjestelmä rakennetaan verkkomedioiden toimesta.

Jos haluat lisätietoja lakimuutoksen vaikutuksista liiketoimintaanne, ota yhteyttä omaan verkkosuunnittelijaasi tai Voiton Digistrategiin Juha Halmesvaaraan.

(Lähde: IAB Finland  www.iab.fi)

Liity postituslistalle: