Vaaleanpunaiset Valtra-traktorit taistossa rintasyöpää vastaan

Voiton Valtralle toteuttama sosiaalisen median seuranta kattaa Valtran some-tilejä eri kanavissa ja eri maantieteellisillä markkinoilla. Säännöllinen raportointi tarjoaa kokonaiskatsauksen eri kanavien KPI-mittareiden kehitykseen ja parhaiten toimiviin päivityssisältöihin.

Laura Kääpä, Valtran Communications Officer kertoo yhteistyöstä: ”Käymme kaikki raporttimme läpi yhdessä globaalin tiimimme kanssa. Meillä someen soveltuvaa materiaalia on paljon, mutta eri maiden markkinoissa on lokaaleja eroja, joten sisältö pitää kohdentaa aina tapauskohtaisesti. Voiton raporteista näemme, minkälaiset sisällöt toimivat milläkin markkinoilla ja näin ollen opimme, millaiseen materiaaliin kannattaa keskittyä ja missä maissa niitä kannattaa hyödyntää. Työskentelymme vaatii nopeaa reagointia ja kykyä muuttaa tarvittaessa tekemisemme suuntaa – Voitto auttaa meitä tunnistamaan paikat, joissa viilausta voisi tehdä.

Vuoden 2017 ensimmäisellä vuosipuolikkaalla kiinnostavimpien sisältöjen joukkoon usealla maakohtaisella tilillä nousi Valtran Pink Tractor – vaaleanpunainen N-sarjan traktori, joka on räätälöity Suolahden Valtra Unlimited -studiolla. Miksi juuri tämä sisältö kiinnosti?

Tärkeä osa Pink Tractorin viehätystä on raskaan työkoneen totutusta poikkeava, hurmaava vaaleanpunainen ulkonäkö. Kommenteissa traktoria ihasteltiin, sitä toivottiin syntymäpäivälahjaksi, ja vitsailtiin kaverille että tämähän on ihan sinua varten. Toisaalta Pink Tractor on ollut osana Iso-Britanniassa toteutettua kampanjaa, jonka tavoitteena on kasvattaa rintasyöpätietoisuutta. Myös tämä näkyi päivityksiin liittyvissä kommenteissa. Valtran osallistuminen hyvän asian ajamiseen sai arvostusta, ja paikallinen kampanja sai sosiaalisen median kautta näkyvyyttä myös laajemmin.

Pink Tractor -päivitykset ovat hyvä esimerkki somesisällöstä, joka vetoaa vastaanottajiin niin leikkisyydellään kuin merkitykselläänkin, herättää reaktioita ja tuo brändille myönteistä huomiota. Huomionarvoista on myös se, että Pink Tractor tarjosi tarttumapintaa myös muille kuin erikoistuneen traktorialan tuntijoille, minkä myötä Valtra on mitä todennäköisimmin tavoittanut myös uusia yleisöitä.

Valtran omien somekanavien seuranta globaalilla tasolla mahdollistaa mm. Pink Tractorin kaltaisten ilmiöiden, sekä yksittäisten maaorganisaatioiden oivallusten tunnistamisen, ja hyvin toimineista sisällöistä voidaan ottaa oppia tulevaan koko Valtran sometekemisessä.

Liity postituslistalle: