Uutinen netti-tv mittauksesta olikin ankka

Television katselua ja radion kuuntelua virallisesti mittaava Finnpanel Oy ilmoitti huhtikuun lopulla alkavansa ”julkaista kerran kuussa tilastoa Yle Areenan, MTV Oy:n Katsomon ja Nelonen Median Ruutu.fi:n katselusta”.

Tieto herätti heti tuoreeltaan kiinnostusta, sillä eri netti-tv -palveluiden käyttäjä-/käynnistysmääristä on ollut hankala saada kattavaa, yhteismitallista ja ajantasaista tietoa. TNS Metrix tuottaa kyllä ”Suomen web-sivustojen viikkoluvut”, mutta yksi mittauksen haasteista on mediatalojen kasvava into sijoitella liikkuvan kuvan sisältöjä ympäri verkostojaan, siis myös muualle kuin varsinaisen netti-tv -brändinsä alle.

TV-yhtiöiden netti-tv -käynnistyksissäkään ei ole kyse Finnpanelin omasta tutkimuksesta, vaan ” Yle, MTV Oy ja Nelonen Media ovat yhdessä sopineet tietojen toimittamisesta Finnpanelille. Toisin kuin perinteisissä katselu- ja kuuntelutilastoissa Finnpanel ei osallistu itse mittaukseen millään tavalla, vaan toimii tässä vain tiedonvälittäjänä.

Lupaavalta kuulostanut avaus kaatuukin juuri TV-kanavien toimittamien tietojen käsittelyyn: Finnpanel ainoastaan niputtaa saamansa luvut, ja varsinainen julkaistava tuotos on ”Areenan, Katsomon ja Ruutu.fi:n yhteenlasketut käynnistykset kuukausittain”.

Toki luvut kuvastavat netti-tv’n käytön kasvua perinteisen television rinnalla – ilmiönä – mutta käyttökelpoisuudessaan tieto on yhtä epärelevantti kuin YLE’n, MTV median ja Nelonen median tv-kanavien yhteenlaskettu katsojamäärä. Mitä sitten? Mainostajan näkökulmasta kiinnostavaa on ennemminkin se, minkälaisia eri kanavat ovat, ja miten ne suhteutuvat toisiinsa, ei se, mitä niistä yhteenlaskettuna tulee.

Näin ollen jäämme edelleen odottamaan kokoavaa mittarointia, joka viimein asettaisi kaikki liikkuvan kuvan jakelukanavat samalle viivalle – tai vielä parempaa – nivoisi ne yhteen.

Liity postituslistalle: