Sukupolvi Å haastaa – oletko valmis!

Vaikka kuluttajien motiivit ja tarpeet säilyvät, välineet muuttuvat. Jo yksivuotiaalle saattaa jokin käyttöliittymä olla luontaisempi kuin toinen.

Emma 1,5 v yrittää swipettää paperilehteä ja ihmettelee, kun mitään ei tapahdu. Vilma 1 v katsoo sujuvasti tabletilta autossa Youtube-videoklippejä. Siiri 3v hakee ohjelman kuin ohjelman Yle Areenasta.

Dialogi kohderyhmän kanssa on tärkeää. Kysymyksiin on vastattava välittömästi, koska kuluttaja on kärsimätön. Media voi myös opettaa uusia asioita ja laajentaa näkökulmia. Tähän haasteeseen vastaa Siri, tuo iPhoneissa ja iPadeissa päivystävä joka perheen kasvattaja. Siri on Applen iPhonessa ja muissa iOS-laitteissa oleva suomeakin ymmärtävä ja puhuva ääniavustaja. Siri vastaa kärsivällisesti lasten visaisimpiinkin kysymyksiin.

Linnea 2 v ei aina artikuloi aivan selvästi ja aika ajoin Siri joutuukin sanomaan ”anteeksi en saanut selvää”.

Aina Sirin vastaus ei tyydytä vaativaa kuluttajaa. Monessa perheessä kerrotaankin, että yleensä keskusteluhetket päättyvät lapsen toteamukseen: Siri olet idiootti!

Tietokonetta, puhelinta ja muuta elektroniikkaa pitää käsitellä varoen ja huolellisesti, koska ne voivat mennä rikki ja ne ovat kalliita. Näin siis meidän dinosaurusten mielestä.

Emppu 5 v on huolissaan, miksi mummo lukee paperilehteä, vaikka se voi mennä rikki.

Kaikki mulle heti nyt -sukupolvi haluaa seurata mediaa silloin kun se heille parhaiten sopii, siitä välineestä joka kulloinkin sattuu olemaan käsillä.

Emppu 5 v ihmettelee, miksi vaari katsoo uutiset tv:stä tiettyyn aikaan, vaikka ne voisi katsoa iPadilta milloin vaan. Veeti 7 v, Viljami 6 v ja Eemeli 4 v ihmettelivät taannoin, kun lastenleffaa ei saanut pauselle ruokailun ajaksi; olivat kylässä isovanhemmilla, jossa katsoivat ohjelmaa lineaarisen tv:n kautta.

Eli ei mitä me haluamme kertoa, vaan mitä asiakas haluaa kuulla juuri nyt.

Kuluttajalla on valta valita, haluaako hän seurata mainontaa. Jo ensimmäisten sekuntien aikana kriittinen kuluttaja pitää vakuuttaa, että tuleva mainosviesti on relevantti juuri hänelle.

Joona 4 v osaa jo skipata YouTubesta mainokset, mutta pikkusisko Meea 2 v ei ole vielä taitoa oppinut. Hän kuitenkin erottaa kaupallisen sisällön ja antaa kriittistä katsojapalautetta huutamalla ”täältä tulee muuta!” Eliot 4 v pyytää äitiä aika ajoin skippaamaan mainoksen – lineaarisesta tv:stä.

Jo keski-ikäiset ovat oppineet kuittaamaan asiat KVG:llä (joka toki on niiiiin väsynyt termi).

Kun äiti ei tiennyt milloin ja miksi dinosaurukset kuolivat, neuvoi Eliot 4 v katsomaan netistä. Ja Jos ilmenee epätietoisuutta miltä kanavalta jokin ohjelma tulee, sen voi aina katsoa YouTubesta.

Välillä mainonnan tavoitteena on aktivoida kuluttajaa hakemaan lisätietoa. Radiosta tuttu kaalimato on onnistunut herättämään Elinan 4 v kiinnostuksen: ”Äiti millainen tuo kaalimato on?”

Ajan viettäminen mainoksen kanssa ja mainoksen näkeminen korreloivat parhaiten mainonnan tuottaman myynnin kanssa. Suotavaa on, että kuluttaja puuhastelee tovin brändin parissa. Myös osallistaminen on tärkeää. Miten kauniisti tämä toteutuikaan, kun Selma 5 v lauleskeli ”hiivan hoitaa Diflucan”.

Aava 6 v kuunteli radiota ja kertoi, että hänen lempibiisinsä on Sata salamaa. Sitten hän kysyi pikkusiskon lempibiisiä. Tähän Siina 3 v vastasi laulaen ”0100100, sieltä löytyy kaikki!

Liity postituslistalle: