QR-koodeja, trailereita, Google-hakuja vai täsmätekstareita? Mobiilin monet mahdollisuudet

Monelle kuluttajalle personoimaton tekstiviesti-spämmi on edelleenkin top of mind kun puhutaan mobiilimainonnasta. Useissa tutkimuksissa onkin noussut esille, että kuluttajat eivät halua saada mainosviestejä mobiilin kautta. Aika ajoin alalla on spekuloitu, onko lopultakin koittanut mobiilin aika. Nyt mobiiliviestinnän monet muodot ovat vihdoinkin nousseet muiden digimedioiden rinnalle ja voidaan puhua massamediasta. Jopa se parjattu tekstiviestikin voi oikein käytettynä auttaa kuluttajaa arjessa.

Mobiilinäkyvyys voidaan jakaa seuraaviin lajeihin:

 

Nettimainonta mobiilissa

Mobiilisivustoilla voidaan tehdä bannerimainontaa, esim. is.fi, iltalehti.fi mobiilisaitit.

Hakusanamainontaa voidaan kohdistaa älypuhelimiin. Tällöin hakusanat ja mainostekstit voidaan rakentaa nimenomaan mobiilikäyttäjien tarpeet huomioiden.

Mainontaa voidaan myös kohdentaa laitetyypin mukaan esim. ipad-, iphone- tai android-käyttäjille ja hyödyntää laitteiden suomia mahdollisuuksia luovan toteutuksen suunnittelussa.

 

Tekstiviestipalvelut

Tekstiviestipalvelut voivat aidosti helpottaa asiakkaan arkea, esim. Finnairin check in –palvelu, autosi on noudettavissa huollosta, hammaslääkärin muistutusviesti.

Myös oikein kohdistettu ja ajoitettu tarjousviesti omaan asiakasrekisteriin tai ostettuun rekisteriin voi olla aktivoiva, esim. 3 multasäkkiä 2 hinnalla. Kuluttaja myös olettaa tarjouksen olevan voimassa kohtuullisen ajan etenkin jos se vaatii häneltä vaivannäköä kuten pidemmän matkan ajamista.

 

Lokaatiopalvelut

Foursquare on lokaatiopalvelu, jossa käyttäjät voivat kirjautua tiettyyn tapahtumaan, ravintolaan yms. ja antaa arvioita kyseisestä paikasta/tapahtumasta. Kirjautumistiedot näkyvät Facebookissa käyttäjän kavereille, jolloin saadaan viraaliefektiä. Esimerkiksi ravintolaa valittaessa, käyttäjä voi etukäteen katsoa missä ravintola sijaitsee ja miten muut käyttäjät ovat mahdollisesti ravintolaa arvioineet.

Foursquarella on maailmanlaajuisesti miljoonia käyttäjiä. Suomen osalta ei ole saatavissa tarkkoja käyttäjälukuja, mutta arvioiden mukaan käyttäjiä on toistaiseksi melko vähän (tuhansia). Vaikka hypetys palvelun ympärillä on tasaantunut, kasvaa käyttäjämäärä tasaisesti.

Mainostaja voi hyödyntää Foursquare –palvelua mm. antamalla tarjouksia käyttäjälle, joka kirjautuu ravintolaan tai kauppaan ensimmäisen kerran. Myös paikan pormestaria (käyttäjä joka eniten kirjautunut yksittäiseen paikkaan), voidaan muistaa jollain pienellä edulla.

 

QR-koodi

QR-koodi (quick response) on kaksiulotteinen viivakoodi, joka avataan ottamalla kuva matkapuhelimen kameralla. Tämä edellyttää että matkapuhelimeen on ladattu QR-koodeja lukeva ja ymmärtävä sovellus. QR-koodin voi lisätä esim. mainontaan tai pakkaukseen. Koodin ”takana” voi olla lisätietoja tuotteesta, tarjous,  video, kilpailu tai muu aktivointi.

Maailmalla (mm. Japani, Yhdysvallat) QR-koodien käyttö on yleistä ja QR-koodit ovat nyt tekemässä läpimurtoa myös Suomessa. Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin se, että vaikka QR-koodeja näkyy paljon niin kuluttajat eivät välttämättä tiedä mitä ne ovat.

QR-sovelluksen latausohjeet ovat puhelinvalmistaja-kohtaiset ja löydät ne Googlesta.

 

Tiedonhaku

Kuluttajat hakevat  mobiilin kautta paljon tietoa myös suoraan yritysten kotisivuilta. Tämän vuoksi on tärkeää, että yrityksellä on joko erilliset mobiilisivut tai ainakin mobiiliystävälliset verkkosivut mikäli mobiilin kautta tulee sivustoille liikennettä. Kannattaa kiinnittää huomiota, että useimmin haetut tiedot (esim. liikkeen aukioloajat, osoite) löytyvät helposti ja nopeasti.

Jos mietit mobiilin mahdollisuuksia, ota yhteyttä Voiton digi-tiimiin!

Liity postituslistalle: