Pinterest – verkkokaupan Graalin malja?

Pinterestiä on hehkutettu Suomessa vuoden vaihteesta saakka, jolloin Voitto ensimmäisten joukossa jakoi kutsuja palvelusta kiinnostuneille. Nyt Pinterest on maailmalla alkanut muuttua alkuaikojen reseptien ja sisustusvinkkien korkkitaulusta enemmänkin verkkokauppojen näyteikkunaksi. Palvelu painottuu edelleen vahvasti muotiin, pukeutumiseen, sisustamiseen ja haaveiluun, mutta monipuolistuva käyttäjäkunta on tuonut mukanaan myös autot, infograafit ja huumorikuvat.

Tällä hetkellä Pinterestissä on maailmanlaajuisesti yli 12 miljoonaa käyttäjää ja palvelussa vietetään keskimäärin 90 minuuttia kuukaudessa. Suomen lukuja ei virallisesti ole julkaistu, mutta tässä vaiheessa voidaan todeta Pinterestin olevan vielä edelläkävijöiden media. Käyttö on jakaantunut kahteen ryhmään: ihmisiin jotka haaveilevat ja etsivät tuotteita ikkunashoppailun tyyliin sekä ihmisiin, jotka käyttävät Pinterestiä perinteisen korkkitaulun tavoin, löytääkseen myöhemmin verkosta bongaamansa kuvat/videot.

Verkkokaupan ja brandien kannalta juuri ikkunashoppailu ja haaveilu ovat kohtia, joihin markkinoijan kannattaa vaikuttaa Pinterestin kautta. Eräiden kv-tutkimusten mukaan Pinterestin kautta tuleva kuluttaja jättää jopa 10 % enemmän rahaa verkkokauppaan kuin keskivertokävijä. Markkinoijan kannalta tämä on erityisen kiinnostavaa, koska verkkosivuilta ”pinnatut” kuvat leviävät palvelussa orgaanisesti (ilmaiseksi) ja lisäävät tunnettuutta ja ohjaavat liikennettä verkkosivuille. Pinterest onkin ohittanut Youtuben, Google :n ja Twitterin liikenteen lähteenä. Tämä yhdistettynä palvelulle ominaiseen huomaamattomaan pull-markkinointiin (vrt. ns. keskeyttävä mainonta) luo huikeat mahdollisuudet yrityksille hyödyntää Pinterestiä kuvien ja videoiden jakamisessa verkossa.

Pinterestin hyödyntämiseen markkinoinnissa on yksinkertaistettuna kaksi vaihetta:

  1. Lisää verkkosivuille ”pin it” –nappula, Facebook ja Twitter nappien lisäksi, josta kuluttaja voi helposti lisätä tuotteen tai promokuvan omalle seinälleen Pinterestissä ja levittää ilosanomaa puolestasi.
  2. Luo yrityksellesi oma Pinterest –tili ja rakenna aihealueittain seiniä, jolloin pääset hallitsemaan sisältöäsi palvelussa paremmin. Tämä antaa myös niille kuluttajille, jotka eivät vieraile yrityksesi verkkosivuilla mahdollisuuden nähdä tuotteitasi ja levittää (re-pinnata) viestiäsi eteenpäin ystävilleen. Pinterest-seinien ja sisällön suunnitteluun kannattaa käyttää hetki aikaa, jotta rakenne, sisältö ja linkkaus toimivat mahdollisimman tehokkaasti.

Näillä kahdella yksinkertaisella vaiheella päästään alkuun Pinterestin käytössä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mikään tekninen tai sosiaalinen alusta ei muuta heikkoa sisältöä hyväksi tai huonoa tuotetta myyntimenestykseksi. Panosta siis sisältö suunnitelmaan, sisällön laatuun ja tee sisällöstä mahdollisimman helposti jaettavaa.

Tehdäksemme Pinterestin käytön markkinointiin entistä helpommaksi asiakkaillemme olemme laatineet Pinterest-starttipaketin. Puolenpäivän workshopin lopputuloksena saatte:

  • Brandillenne Pinterest –sivun
  • Ohjeistuksen ja teknisen tuen ”pin it”-painikkeen lisäämiseksi
  • Käytännön opastuksen palvelun käytöstä
  • Tehokkaimmat tavat hyödyntää Pinterestiä markkinointiin
  • Opitte miten välttää yleisimmät sudenkuopat
  • Sisältösuunnitelman

Jos kiinnostuksesi Pinterestiin heräsi, ota yhteyttä asiakasvastaavaasi tai osoitteeseendigi@mediatoimistovoitto.fi niin kerromme mielellämme lisää.

Jos sinulla ei vielä ole pinterest-tiliä ja haluaisit saada sellaisen, otathan yhteyttä osoitteeseen digi@mediatoimistovoitto.fi niin kutsumme sinut palveluun.

Liity postituslistalle: