Onko kohderyhmäsi ihan oikeasti 25-44-vuotiaat?

Kuluttajaymmärrys ja kuluttajaan vaikuttaminen pelkän tavoittamisen sijaan ovat päivän teemoja. Silti moni määrittelee kohderyhmänsä varsin laveasti ja ketään varmuuden vuoksi unohtamatta. Segmentointi auttaa kohdistamaan viestejä ja tehostamaan markkinoinnin vaikutusta.

Ajatellaan vaikka yleisesti käytettyä kohderyhmää 25–44-vuotiaat. Kärjistäen on vaikea kuvitella, mitä yhteistä on 25-vuotiaalla punavuorelaishipsterillä ja 44-vuotiaalla kainuulaisella työttömällä perheenäidillä, esimerkiksi tuotekäytön, brändimieltymysten, elämäntavan tai mediakäytön suhteen. Demografisesti määritelty kohderyhmä ei useinkaan riitä.

Demografisesti määritelty kohderyhmä ei useinkaan riitä.

Liiketoimintaa ei tietenkään kannata rajoittaa liian pieneksi rajatulla kohderyhmällä. Mikäli tuotteella on käyttäjäpotentiaalia laajan massan keskuudessa, on perusteltua käyttää suuria yleisöjä tavoittavia medioita. Mutta niiden lisäksi viestiä kannattaa useimmiten kohdistaa ja varioida pienempiin segmentteihin, esimerkiksi omilla ja digitaalisilla kanavilla.

Voiton tutkimustarjonnasta löytyy apua markkinoinnin vaikuttavuuden parantamiseen kuluttajaymmärrystä lisäämällä. Segmentointitutkimus ryhmittelee kuluttajat segmentteihin asiakkaalle tärkeiden kriteerien perusteella. Niitä voivat olla esimerkiksi ostopaikan tai tuoteryhmän valintakriteerit tai asenteet tuoteryhmää kohtaan.

Segmentointitutkimuksesta voidaan jatkojalostaa pikatesti, jonka avulla voidaan helposti määritellä mihin segmenttiin henkilöt kuuluvat. Pikatestin avulla on myös mahdollista luokitella asiakasrekisteriin kuuluvat ja näin parantaa asiakkuusmarkkinoinnin kohdistettavuutta tarjottavien tuotteiden, viestien, luovan toteutuksen ja kanavien osalta.

Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Voitossa tai ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella.

[Form id=”10″]

Liity postituslistalle: