Neuromarkkinointi mainonnan ja myynnin avuksi?

Kiinnostaisiko sinuakin tietää, mitä reaktioita brändisi logo ja design kuluttajissa todella herättävät? Entä mitkä TV-spotit aktivoivat ihmisaivoissa mielihyväkeskuksen, mitkä palkinto- tai pelkoradan?

Markkinatutkimuksessa käytetään kansainvälisesti nykyään yhä useammin aivokuvantamisen tekniikoita, mikä mahdollistaa pääsyn entistä syvempään tietoon, ohi rationaalisen järkeilyn. Esimerkiksi USA:ssa neuromarkkinointiyrityksiä on jo  lähes sata.

Neuromarkkinoinnilla tarkoitetaan tutkimusta, jossa tutkitaanaivoissa näkyviä kuluttajien reaktioitaesitettyihin mainos- tai brändikuviin, designkuviin, ääniin, vuorovaikutustilanteisiin tai spotteihin.

Käytännössä neuromarkkinoinnin vaatima aivokuvantaminen tehdään tarkimmillaan funktionaalisen magneettikuvantamisen (fMRI) avulla: Parillekymmenelle kohderyhmään kuuluvalle henkilölle esitetään tutkittava materiaali samalla kun magneettikuvauslaite mittaa muutokset aivojen eri osissa.

Kuvantamiseen perustuen tehdään johtopäätökset siitä, miksi kuluttajat kokevat asioita niin kuin kokevat, tai käyttäytyvät tietyllä tavalla – ja mikä osa aivoissa saa ihmiset kokemaan tai käyttäytymään niin.

Voitto kartoittaa parhaillaan osallistumista Tekes-rahoitteiseen neuromarkkinoinnin projektiin, jonka osanottajatahoina ovat yritysten lisäksi mm. Kuluttajatutkimuskeskus ja Neuroecomics Lab Laurea ammattikorkeakoulusta. Projekti antaa mahdollisuuden hyödyntää uusinta neurotietämystä suhteellisen kustannustehokkaasti – mikäli tämä mahdollisuus kiinnostaa sinua, ota yhteyttä yhteyshenkilöösi tai Voiton tutkimuspäällikköön Hanna Vestolaan.

Liity postituslistalle: