Nelijalkaiset huippu-urheilijat pitävät Fintoton ja Voiton vauhdissa

530 tapahtumaa 363 päivän aikana. Paikalla yli 700 000 kävijää, etänä lähes 900 000. Markkinointipaletissa lähes 50 kanavaa, joihin vaihdetaan sisältöjä jopa päivän varoitusajalla. Hevosurheilun suuruus lyö monet ällikällä. Mutta yhtä lailla voi hämmästellä, miten suvereenisti ja ketterästi hevospeleihin liittyvää valtavaa koneistoa pyöritetään. ”Minulla on aivan loistava tiimi”, toteaa Fintoto Oy:n markkinointipäällikkö Mika Vehmersuo.

Suomen Hippos ry:n omistama Fintoto Oy järjestää ja markkinoi raviurheilun Toto-pelejä arpajaislain mukaisella yksinoikeudella. Niiden avulla hankitaan varoja hevosurheilun ja -kasvatuksen kehittämiseen Suomessa. Vuonna 2015 liikevaihtoa kertyi yhteensä 230 miljoonaa.

Totoa pelataan 43 raviradan lisäksi tuhannessa pelipisteessä, verkossa ja mobiilisti. Verkon osuus on lähes 60 % peleistä. Tarjolla on vuoden aikana yli 2 000 pelikohdetta, kotimaisten lisäksi myös kansainvälisiä kohteita.

Jackpot vetää otsikot uusiksi

Hevospelien markkinoinnissa hyödynnetään lähes 50 eri kanavaa. Perinteisistä medioista digitaalisiin kanaviin, omiin ja ostettuihin sekä kumppanien, kuten R-kioskin, kanaviin.

– Haasteena on saada kaikkiin kanaviin oikeaa, juuri siinä kanavassa puhuttelevaa sisältöä. Ja oikealla hetkellä, sillä raviurheilussa tapahtuu joka päivä jotain. Kotimaisia tapahtumia on 530 vuodessa, niiden lisäksi kauttamme voi pelata myös ulkomaisia kohteita, kertoo markkinointipäällikkö Mika Vehmersuo.

Nopeaa reagointia tarvitaan myös huippu-urheiluun liittyvien yllätysten vuoksi, kun esimerkiksi ennakkosuosikki jääkin pois tai koko kisa siirretään. Ja kun tulee Jackpot eli voitonjakoon lisätään ylimääräinen jakosumma, sisältöjä voidaan vaihtaa kanaviin jopa päivän varoitusajalla.

Voitto apuna arjessa ja tuloksen petraamisessa

Vielä viime vuonna Fintoto pyöritti markkinointikoneistoaan omin voimin. Yhteistyö Voiton kanssa käynnistyi tammikuussa 2016.

– Yhteistyö on helpottanut valtavasti arkea. Mainonnan hallinta on nyt huippuluokkaa eli oikeat mainokset puhuttelevat oikeita ihmisiä oikeaan aikaan oikeissa kanavissa. Se näkyy myös viivan alla. Pystymme koko ajan parantamaan tuloksentekoa mainonnan paremmalla hallinnalla, optimoinnilla ja kohdentamisella.

Vehmersuo kiittää myös Voiton sparrausapua.

– Meillä ei ollut resursseja, eikä työkaluja analysoida mainontaamme riittävästi. Nyt voimme keskustella asiantuntijoiden kanssa siitä mikä toimii ja mikä on järkevää, testata ja oppia datasta. Emme enää joudu arvailemaan, miksi jokin ei toiminut, vaan tiedämme syyn, ja voimme parantaa seuraavalla kerralla. Se on auttanut ymmärtämään mainontamme vaikutusmekanismeja aivan eri tavalla.

Raviurheilu elää murroksessa

Raviradat järjestävät ravit ja ovat omia itsenäisiä yrityksiä tai yhdistyksiä. Fintoton tehtävä on toteuttaa ravien pelitarjonta. Yhteistyö ratojen kanssa on tiivistä; Fintoto tukee alueellista markkinointi- ja myyntityötä monin tavoin. Voitto tekee luontevasti yhteistyötä sekä Fintoton että raviratojen kanssa. Yhdessä Voiton kanssa on muun muassa rakennettu konsepti, jonka avulla raviradat pystyvät markkinoimaan ravitapahtumiaan hyvin edullisesti ja tehokkaasti.

Raviurheilu elää juuri nyt suuressa murroksessa: Fintoton, RAY:n ja Veikkauksen pelitoiminnot yhdistetään 1.1.2017 alkaen yhden peliyhtiön alle. Vehmersuo näkee muutoksessa mahdollisuuksia.

– Olemme ison haasteen edessä. Nyt kun rahapeliyhtiöt ovat yhdistymässä, raviratojen on entistä enemmän pohdittava omaa markkinointiaan. Yhdistymisen myötä mm. Fintoton näkyvyyden ja markkinoinnin tuki raviurheilulle katoaa. Raviurheilun markkinointiin pitää jatkossa panostaa vahvasti, sillä kuluttajien vapaa-ajasta on kova taistelu. Toivon mukaan raviurheilu löytää vahvuutensa ja omaleimaisuutensa niin, että pärjää kovassa kilpailussa.

Koe tänä kesänä ravien wow-elämys!

Suomalaiset ovat ravikansaa. Kuulumme neljän suurimman ravimaan joukkoon Euroopassa; jääkiekon jälkeen raviurheilu on toiseksi seuratuin urheilulajimme.

– Raveissa on se hienous, että siellä kaikki ovat tasa-arvoisia. Siellä ministerit ja tavalliset kaduntallaajat, nuoret ja vanhemmat ovat samalla lattialla tasavertaisina. Se on yksi tämän lajin suola.

Vehmersuo pitääkin kisojen tuottamaa elämystä koko lajin suurimpana mahdollisuutena.

– Jos on joskus ollut pieni ajatus käydä raveissa, nyt kesällä kannattaa mennä rohkeasti kokeilemaan. Vaikka tekisimme markkinoinnissa mitä, emme koskaan voi peitota sitä kokemusta, jonka saa raviradalla. Harva asia pystyy tänä päivänä tuottamaan yhtä huikeaa wow-elämystä. Hevoset ovat kauniita ja komeita kilpaurheilijoita, jotka haluavat juosta. Kisatunnelmassa on jotain suomalaista, myönteistä elämyksellisyyttä.

Jos Toto-peleistä tai ylipäänsä vedonlyöntipeleistä ei ole aiempaa kokemusta, kannattaa aloittaa tutustuminen porukkapelistä. Tarjolla on asiantuntijoiden tekemiä Totoporukoita tai toisten pelaajien tekemiä Pelaajaporukoita, joista voi ostaa osuuden. Riittää kun valitsee sopivan porukan ja osuuksien määrän, pääsee hyödyntämään muiden asiantuntemusta. Ja voi heittäytyä kannustamaan ”omaa hevosta” voittoon.

Katso ravikesän suurtapahtumat >>

Liity postituslistalle: