MTV media ei usko taantuman tuloon

MTV media avasi 2012-myyntiehtopelin julkistamalla omat suuntaviivansa ensi vuodelle. Sähköisten medioiden kasvuun ja ilmeisen koviin myyntiasteisiin luottava Pöllölaakso latasi pöytään taantuman uhkaa uhmaavat hinnankorotukset. MTV3-kanavan osalta vuoden 2009 laskusuhdanteessa lanseeratut Menestystalkoo-indeksit poistuvat käytöstä, mikä johtaa kohderyhmäkaupan hintojen nousuun noin 5 %:lla. Niin ikään ohjelmaostamisen 90-indeksi jää historiaan, ja myös aktivointiosan 10 %:n alennuksesta luovutaan.

Subin kohderyhmäkaupan kontaktihintoja korotetaan keskimäärin peräti 7 %. Aktivointiosa katoaa myyntivalikosta emokanavan tapaan. Hinnannousua alleviivaa vielä se, että tähän asti off prime -aikana myyty tunti klo 18-19 laskutetaan ensi vuonna prime-taksoin.

Hurjimmat nostot MTV media lyö tiskiin kuitenkin aluemainonnassa. Vuoden 2012 alusta MTV3 pilkkoo myyntialueensa aikaisempaa pienempiin osiin – määrä kasvaa 11:stä 17:ään. Samalla aluemainonnan keskimääräinen preemio (suhteessa valtakunnalliseen näkyvyyteen) pompsahtaa 29 %:sta 60 %:iin, mikä vastaa 24 %:n hinnankorotusta.

Keskuspankkiirien kielenkäytössä sanaparin ’strong vigilance’ on opittu tarkoittavan koronnostoa ja siten lisälaskua asuntovelalliselle. Kanavien puheissa hinnankorotukset ja lisälasku mainostajalle on taas perinteisesti koodattu ilmaukseen ’ostamisen yksinkertaistaminen’. MTV3:n ja Subin myyntijohtajat toteavatkin yhdestä suusta: ’Hinnoitteluratkaisujen johtoajatuksena on ollut tahtotila, että haluamme TV-median ostamisen olevan yksinkertaisempaa ja helpompaa kuin aikaisemmin.'”

Nelonen Media julkistaa 2012-myyntiehtonsa viikolla 44.

Liity postituslistalle: