Hesari harppaa tiikerinloikan

Helsingin Sanomat kokee historiansa radikaaleimman muutoksen vuodenvaihteessa, kun formaatti vaihtuu tabloid-kokoon. Luvassa on myös uutta sisältöä ja sisältökonsepteja. Uudistus on osa laajempaa Helsingin Sanomien kehitystyötä, joka koskee kaikkia lehden painettuja ja sähköisiä kanavia.

Lukijoita on valmisteltu muutokseen hyvissä ajoin mm. tiedotuksella ja syksyn lukijatapahtumilla. Keväällä yli 1 500 lukijaa tutustui tabloid-koelehtiin ja antoi niistä palautetta. Muutosvastarintaa esiintyy aina jonkin verran, oli muutos miten pieni tahansa. Lukijat tottuvat kuitenkin nopeasti ”uuteen” lehteen, kunhan se täyttää laatuodotukset sekä sisällön että ulkoasun suhteen.

Lehtien lukeminen tablettien kautta kasvaa jatkuvasti, ja joulumarkkinoista ennustetaan tablettien lopullista läpimurtoa. Tämä osuu samaan ajankohtaan Hesarin uudistuksen kanssa. On kiinnostavaa nähdä, miten moni siirtyy samantien paperilehdestä pelkäksi tablettilukijaksi, kun muutosta lukutottumuksiin on joka tapauksessa tulossa.

Hesari julkistaa uudet ilmoitushintansa lokakuussa. Jo nyt on tiedossa, että käyttöön otetaan ns. arvohinnoittelu. Ilmoitushinnat eivät siis laske samassa suhteessa kuin palstamillimetrit pienenevät.

Monella mainostajalla on Hesarissa vakiintunut paikka, joka on vuosien varrella ”omittu”. Moni miettiikin, mikä on vaihtoehto puolikkaalle etusivulle tai muulle määräpaikalle, joka lehtiuudistuksen myötä poistuu. Tai tuleeko lehteen jotakin täysin uusia määräpaikkoja, jotka kannattaa omia jo alusta lähtien.

Mikäli käyt näitä pohdintoja, ota yhteyttä! Mietitään yhdessä paitsi paperilehden sijoituksia, myös tabletti-version ja muiden digipalveluiden hyödyntämistä.

Liity postituslistalle: