Salainen Valtakunta

Salainen Valtakunta

Lähtökohdat

Elokuvamarkkinointi on perinteisesti ollut hyvin suoraviivaista spotti- tai trailerimainontaa. Verkossa käytetään usein preroll-mainoksia tai bannereita, joihin traileri on upotettu. Salaisen Valtakunnan kohdalla haluttiin tehdä jotain kaavasta poikkeavaa. Uudelle animaatiolle huomioarvon saaminen oli ensiarvoisen tärkeää.

Animaatio antaa kampanjasuunnitteluun hyvät lähtökohdat, sillä lisämateriaalin tuottaminen markkinointitarkoituksiin on mahdollista vielä elokuvan valmistuttuakin. Elävien näyttelijöiden kanssa tilanne on toinen: kuvausten päätyttyä heitä on kiireisten aikataulujen vuoksi erittäin vaikea saada tekemään lisäotoksia markkinointiin.

Luovaratkaisu

Salaisen Valtakunnan verkkototeutuksessa luova ratkaisu muodostui vähän käytetystä mainosmuodosta nimeltään esilaajeneva nousukas. Siinä sivun alalaidan kiinteästä tikkeristä laajenee noin paraatimainoksen kokoinen mainospinta verkkosivun päälle. Tässä tapauksessa mainos laajeni automaattisesti ensimmäisellä kerralla ja sen jälkeen hiiren päälle viennillä. Mainosmuoto on alun perin Voiton elokuvamainostajille lanseeraama toteutus, jonka Sanomat ja MTV3 ovat myöhemmin ottaneet mediakorttiinsa.

Huomioarvon maksimoimiseksi luovaan toteutukseen haluttiin tuoda animaation hahmoja sekä humoristista toimintaa. Erinäisten versioiden jälkeen päädyttiin käyttämään etanoita, jotka ryömivät ruudulle ja heittäytyivät sitä päin. Etanoiden jälkeen ruudun alareunan valtasivat tarinan muut hahmot, visuaalinen ilme sekä traileri, jonka avulla kiinnostuneet saattoivat tutustua elokuvaan.

Kampanjan luova idea, käsikirjoitus ja mediantilankäyttö ideoitiin Suomessa SF Filmin ja Voiton toimesta. Itse toteutus rakennettiin Lontoossa Suomesta toimitetun luovan idean pohjalta.

Toteutus

Salainen Valtakunta

Yllä kuvakaappaus mainoksesta liveympäristössä.  Mainosesimerkkiin pääset tästä: http://voit.to/salainen-valtakunta-esimerkki (joissain tapauksissa MTV3.fi pakottaa vierailijan sisääntulosivulle, jos sinulle käy näin, klikkaa linkkiä uudelleen ja pääset oikeaan paikkaan)

Tulokset

Salaisen Valtakunnan mainos toimi erittäin hyvin. Sivuston päälle tulevat mainosmuodot klikataan usein välittömästi kiinni. Tällä kertaa 24 % mainoksen näkijöistä halusi viettää aikaa mainoksen parissa ja nähdä toteutuksen uudestaan. Etanoiden näytön valloitusta katsottiin uudelleen  keskimäärin 4 kertaa. Tätä voidaan pitää erittäin hyvänä saavutuksena, verrattuna keskivertoon verkkomainontaan, jossa vain 0,05 % mainosnäytöistä johtaa reaktioon.

Toteutus toimi 479 kertaa paremmin kuin keskivertoverkkomainos. Kaiken kaikkiaan mainos keräsi 841 689 mainosnäyttöä, tavoitti 418 376 eri käyttäjää ja keräsi 874 885 laajennusta. Klikkauksiakin kertyi 25 697 kappaletta, vaikka toteutuksella ei niitä edes tavoiteltu. (Kampanjatulokset ja benchmark-luvut Voitto-kampanjamittaus)

Hyvien tulosten lisäksi mainos palkittiin keväällä 2013 Kuukauden Parhailla Pikseleillä. Raati perusteli valintaa seuraavasti: ”Erinomaisesti toiminut kampanja poikkeuksellisen hyvillä tuloksilla. Verkkomainos pitää otteessaan loppuun saakka ja tilaa on käytetty taidolla hyödyntämällä uutta mainosmuotoa. Virkistävä poikkeus elokuvamaailman verkkomainontaan.”

 

Mainostaja: SF Film Finland Oy
Katja Kajes, markkinointipäällikkö

Suunnittelu: Voitto
Juha Halmesvaara, strateginen suunnittelija
Tiina Nurmikumpu, asiakkuuspäällikkö
Sanna Ranta, yhteysassistentti

Tuotanto: Think Jam
Jessica Weir, Account Manager
Rory Hallam, Media Director
Jake Varney, Media Coordinator
Jack Thoburn, Media Coordinator

Liity postituslistalle: