Google kirii Yandexia Venäjällä

Kahden hakukonejätin kilpailu Venäjällä kiihtyy

Vielä vuonna 2011 Yandexissa, venäjän kieltä hyvin ymmärtävässä paikallisessa hakukoneessa, tehtiin 65 prosenttia venäläisistä webhauista. Nyt Google on alkanut pikkuhiljaa kiriä: Googlen osuus hauista oli kuluvan vuoden tammikuussa 27 prosenttia, syyskuussa jo 30 prosenttia, kun taas Yandexin osuus putosi samaan aikaan 62 prosentista 60:een.

Yandexin uskolliset käyttäjät arvostavat hakukoneen tarjoamia palveluja, kuten reaaliaikaisia ruuhkakarttoja ja taksintilauspalvelua. Lisäksi Yandex on parantanut ulkomaalaisille tarjoamiaan mainospalveluja. Yandex.Direct-hakusanamarkkinointipalvelu on jokseenkin kokonaan käännetty englanniksi, ja maksun voi hoitaa yleisillä luottokorteilla. Yandexin kautta saa tietoa venäläisestä hakukäyttäytymisestä ja sen eroavaisuuksista. Suurista asiakkaista esimerkiksi Lufthansa on vakuuttunut Yandexista niin, että lentoyhtiön Venäjän-budjetti jakautuu puoliksi Googlen ja Yandexin kesken.

Myös TripAdvisor ja Siemens ovat lisänneet Yandexiin kohdistettua mainospanostustaan. Huolimatta Yandexin onnistuneesta ulkomaastrategiasta, Google on saamassa yhä enemmän jalansijaa Venäjällä. Yhtenä syynä ovat Android- ja iPhone-puhelimet, joissa Google on oletushakukoneena. Yandexin venäjän kielen muoto-opin ymmärtämisestä syntynyt etumatka huvennee myös siksi, että venäläiset tekevät yhä enemmän hakuja myös englanniksi, esimerkiksi suunnitellessaan ulkomaanmatkaa.

Uusia Suomen viisumikeskuksia Luoteis-Venäjälle

Suomella on yhteensä 11 viisumikeskusta eri puolilla Venäjää. Syys-lokakuussa avataan neljä uutta viisumikeskusta: Viipuri (noin 80 000 asukasta), Veliky Novgorod (noin 220 000 asukasta), Vologda (noin 308 000 asukasta) ja Pihkova (noin 207 000 asukasta). Venäläisistä matkailijoista kiinnostuneiden markkinoijien kannattaa painaa nuo kaupungit korvan taakse, sillä viisumin hankkimisen helpottuminen lisännee myös matkailuintoa.

Pyöränvuokraustelineiden mainospinnoista huutokauppa Moskovassa

Moskovan kaupunki päätti viime vuonna siivota paikat rehottavista ulkomainoksista, laatia säännöt ulkomainonnalle ja huutokaupata oikeudet yli 7 300 mainospinnalle. Ensi vuonna järjestetään huutokauppa uusista ulkomainospaikoista, pyöränvuokraustelineistä. MIRBISsin (Moscow International Higher Business School) markkinoinnin MBA -ohjelman johtajan Jevgenij Oitshenkon mukaan pyöriä käyttävät Moskovan ostovoimaiset nuoret.

Liity postituslistalle: