Facebookin uudet kujeet

7.4.2017

Facebook on lanseerannut uusia, merkittäviä ominaisuuksia. Onko sinulle vielä tullut Facebookia selatessa vastaan raketti-ikoni? Entä oletko ehtinyt tutustua Oma tarina-ominaisuuteen?

”Raketti-ikoni” Facebookissa – mistä on kyse?

Kyseessä on uusi ominaisuus, joka on osa Facebookin kokeilua. Kokeiluvaiheen vuoksi raketti ei näy vielä kaikille käyttäjille. Nämä harvat ja valitut käyttäjät joille ikoni jo näkyy, pääsevät rakettia painamalla seuraamaan ”vaihtoehtoista uutisvirtaa”.

Vaihtoehtoiseen uutisvirtaan siirtyessä käyttäjän Facebook-selailu ei rajoitu enää kavereiden julkaisuihin ja tykkäyksiin vaan sisältöön, jonka Facebook on arvioinut sinulle kiinnostavaksi. Näin käyttäjälle tarjotaan hänen henkilökohtaisiin intresseihinsä perustuvaa räätälöityä sisältöä. Nähtäväksi jää, rantautuuko raketti-ikoni pysyvästi Facebook-käyttäjien uutisvirtaan vai jääkö se pelkäksi kokeiluksi.

Facebook lähtee mukaan ”oma tarina”-villitykseen

Osa sosiaalisen median aktiivisista käyttäjistä on varmaankin jo pohtinut Snapchatista tuttujen tarinapylpyröiden levittäytymistä somessa. Nyt myös Facebook on lisännyt Oma tarina -toiminnon palettiinsa perinteisten statuspäivitysten rinnalle.

”Tarinat” ovat kokoelma kuvia ja lyhyitä videoita, joita voi maustaa vielä erilaisilla filttereillä, teksteillä ja emojeilla. Tarinat näkyvät julkisina 24 tuntia jonka jälkeen ne katoavat. Tarinan on tarkoitus olla kevyempi ja hassuttelevampi versio perinteisestä statuspäivityksestä. Kuten myös Snapchatissa, viestiminen onnistuu myös suoraan Facebook-kavereiden välillä, jolloin kuvat ja videot eivät näy julkisina.

Livevideo ja suoraviestiminen ovat kasvattaneet suosiotaan ja Oma tarina-toiminto onkin Facebookin mittakaavassa suuri muutos, jolla todennäköisesti houkutellaan erityisesti nuorempaa käyttäjäryhmää aktivoitumaan Facebookissa. Muutos on kuitenkin aiheuttanut jopa kapinaa sosiaalisessa mediassa – osa käyttäjistä ei kannata uutta ominaisuutta vaan suosii enemmin Facebookin perinteisiä statuspäivityksiä. Facebook on ilmoittanut tuovansa samankaltaisen ominaisuuden jatkossa myös WhatsAppiin, missä vastaanotto on todennäköisesti innokkaampi.

Facebookin tuotteita käytti vuodenvaihteessa päivittäin 1,23 miljardia ihmistä, joista 1,15 miljardia mobiililaitteilla. Snapchat on kuitenkin valloittanut puolelleen mobiilia käyttävää, nuorempaa yleisöä kasvavalla tahdilla. Tämä luonnollisesti hermostuttaa muita kanavia, sillä sosiaalisen median käyttäjistä suurin segmentti koostuu juurikin nuorista.

Instagramissa julkaistu Stories-toiminto on onnistunut hidastamaan Snapchatin kasvua selvästi ja Facebook pyrkii samaan. Facebookin käyttäjien keski-ikä on kuitenkin huomattavasti korkeampi kuin kilpailijoillaan, joten tulevaisuus näyttää innostuvatko myös vanhemman käyttäjäkunnan edustajat ”snäppäilemään” Facebookissa vai onko uudistuksella negatiivinen vaikutus koko kanavaa kohtaan.