E-autot tulevat – oletko valmis?

Autoilun ja laajemmin liikkumisen ympärillä on viime aikoina puhetta riittänyt. Nuoret ja ajokortti, itse ajavat autot ja liikkuminen palveluna ovat vain esimerkkejä julkiseen keskusteluun nousseista teemoista. Osittain näiden varjoon on jäänyt nykyautojen käyttövoimien kehitys.

Vaikka kantaluvut ovat toistaiseksi pieniä, vaihtoehtoista käyttövoimaa (hybridi, sähkö, flexifuel, biokaasu) hyödyntävien henkilöautojen rekisteröinnit ovat kovassa kasvussa. Hallituksen ilmasto- ja energiastrategiakin tavoittelee Suomen teille 250 000 sähköautoa ja 50 000 kaasukäyttöistä autoa vuoteen 2030 mennessä.

Sähköautolla tarkoitetaan sekä täyssähköautoja että ladattavia hybridejä. Trafin tilastojen mukaan Suomessa oli viime vuoden lopulla liikennekäytössä yhteensä 844 täyssähköautoa ja 2 441 ladattavaa hybridiä. Autotuojat ry:n mukaan sähköautoja ovat Suomessa ostaneet toistaiseksi lähinnä pk-yritykset.

Sähköautojen hankintamotiivit eroavatkin tutkimusten mukaan toisistaan riippuen mm. siitä, onko kyse yksityis- vai työkäytöstä ja täyssähköautosta vai ladattava hybridistä. Yleistäen voidaan kuitenkin todeta, että miesten keskuudessa korostuu kiinnostus sähköautoteknologiaan, kun taas naiset painottavat enemmän ympäristönsuojelullisia motiiveja.

Selvitettäessä esteitä sähköautoilun yleistymisen tiellä Suomessa esiin ovat nousseet mm. kotilatausmahdollisuuden puute, korkea auton hankintahinta, yhteiskunnan tukien vähyys, julkisten latauspaikkojen vähyys sekä auton lyhyt toimintasäde.

Asiakkaamme Volkswagen on lähtenyt panostamaan voimakkaasti autoilun sähköiseen tulevaisuuteen. Volkswagen-konserni aikookin lanseerata yli 30 täyssähköautomallia vuoteen 2025 mennessä. Uudistunut e-Golf viitoittaa tietä jopa 300 kilometrin toimintamatkallaan.

Uusi e-Golf onkin näkynyt maaliskuun alussa lanseeratulla mainosrahoitteisella National Geographic -kanavalla mm. brändätyllä kanavailmeellä ja ohjelmayhteistyötunnisteissa. Volkswagenin markkinointi- ja tuoteryhmäpäällikkö Jon Höckerstedt toteaa:
Innostuimme Voiton ja National Geographicin yhteistyöideasta heti. Voiton tiimi näki hyvin Volkswagenin ja kanavan profiilin yhteensopivuuden. Kanava tarjoaa katsojille laadukkaita ja mielenkiintoisia ohjelmia, kun taas Volkswagen tarjoaa kuluttajille älykkäitä ja innovatiivisia liikkumisratkaisuja.

Voitto tarjoaa asiakkailleen laadukkaita, mielenkiintoisia, älykkäitä ja innovatiivisia mediaratkaisuja, jotka vaikuttavat ihmisiin ja pohjaavat ihmisen ja ajan ymmärtämiseen ja vaikuttamisen välineiden ja kanavien tuntemiseen. Tulevaisuus ei tule, se tehdään – yhdessä.

Liity postituslistalle: