Digissä tekniikka tuo kilpailukykyä, sisältö kilpailuetua

Miksi analyytikon katse kannattaa kääntää tulevaisuuteen? Miten 360-digiajattelu näkyy kivijalkakaupoissa? Millainen sisältö tuo nyt tuloksia? Esittelemme voittolaisista neljä digiasiantuntijaa, joissa yhdistyy luova sisältö, digikonepellin nosto ja ison kuvan katselu.

Miika Kivistö ja Teemu Kaksonen tietävät kaiken siitä, miten noustaan hakukoneen ensimmäiselle tulossivulle. Orgaanisesti tai maksetun mainonnan avulla. Hakukonenäkyvyyden lisäksi nämä mediatekniikan insinöörit ottavat kaiken irti verkkoanalytiikasta. Sen avulla ei vain katsota menneeseen, vaan myös optimoidaan tulevaa. Tuloksia analysoimalla saadaan arvokasta tietoa sisältöjen suunnitteluun, verkkosivujen uudistamiseen ja käytettävyyden parantamiseen.

Tiedolla optimoinnista Miika innostui jo kehitysinsinöörinä suomalaisessa mediakonsernissa, jossa toimintaa ryhdyttiin tehostamaan datan avulla. Matka jatkui tiedolla ohjatussa verkkomaailmassa niin, että päättötyön aiheeksi valikoitui hakukoneoptimoinnin strategia.

”Hakukoneoptimoinnissa tekninen löydettävyys on kilpailukykytekijä, mutta ei vielä kilpailuetu. Löydettävyys pitää olla kunnossa eli näytään oikeilla hakusanoilla. Silti vasta oikea, kohderyhmää innostava ja puhutteleva sisältö ratkaisee. Tutkimukset auttavat ymmärtämään kohderyhmää ja data paljastaa, mikä toimii, mikä ei. Sen avulla voimme myös nähdä, mihin suuntaan sisältöjä kannattaa kehittää. Siksi on tärkeää, että olemme mukana jo silloin, kun sisältöjä suunnitellaan.”

Kohti personoitua markkinointia

Teemun taustalta löytyy kokemusta verkkokauppamaailmasta. Hän pyöritti neljä vuotta kansainvälistä verkkokauppaa ja hoiti digimarkkinointia laajasti hakukonenäkyvyydestä sivusto-optimointiin.

”Hakukonemarkkinointi ja -optimointi ovat vielä liikaa siiloutuneina. Orgaaninen näkyvyys pitää ottaa paremmin huomioon niin, että mainokset ovat enemmänkin tukevaa näkyvyyttä. Nyt olemme menossa kohti kokonaisvaltaista näkyvyyden automatisointia. Ne paikat, joissa luonnollinen näkyvyys ei ole riittävän hyvä, paikataan automaattisesti maksetulla mainonnalla.”

Molemmat hakukoneasiantuntijat haluavat nähdä jatkossa lisää personoituja mainoksia ja sisältöä. Verkossakin voi kuunnella asiakkaan tarvetta ja hakea oikeaa lähestymiskulmaa samalla tavalla kuin myyjä tekee kivijalkakaupassa. Pitää vain ymmärtää yksilöllisiä ostopolkuja ja tarpeita sen eri vaiheissa – ja personoida mainoksia kulloisenkin tarpeen ja vaiheen mukaan.

360-ajattelu rakentaa yhtenäisempää asiakaskokemusta

Miika ja Teemu kannustavat hyödyntämään optimointia ja analytiikkaa kokonaisvaltaisesti. Samoilla linjoilla on Voiton asiakkuusjohtaja Raisa Summanen.

”Kaikkeen digitekemiseen on hyvä tuoda lisää 360-ajattelua. Nyt keskusteluissa nousee helposti esiin vain ostettu media, omat digitaaliset kanavat ja sosiaalinen media, vaikka suurella osalla yrityksistä on edelleen myös fyysisiä kohtaamispisteitä asiakkaiden kanssa, esimerkiksi omissa tai kumppaniverkoston kivijalkamyymälöissä. Kannattaa pohtia yhdessä, miten rakennamme vieläkin kokonaisvaltaisempaa, yhtenäistä asiakaskokemusta. Miten hyödynnämme myös fyysisissä kohtaamisissa uusia teknologoita, kuten AR:ää ja VR:ää ja tuomme niihin lisää elämyksellisyyttä.”

Asiakkuusjohtajan tehtävänä on pitää kaikkien katse isossa kuvassa ja hyödyntää kulloinkin tarvittavien asiantuntijoiden osaamista. Ohjata tekemistä asiakkaiden liiketoiminnallisten tavoitteiden ja strategisten linjausten mukaan niin, että jokainen toimenpide tukee kokonaisuutta.

”Meidän pitää ymmärtää ihmisten aikaa ja tunnistaa vaikuttamisen välineet ja kanavat. Minkä tyyppiset sisällöt puhuttelevat missäkin vaiheessa ostopolkua. Miten jatkamme tarinaa vaihe vaiheelta ja siirrämme asiakasta seuraavalle stepille. Missä formaatissa viestin tulee olla. Yksi haluaa lukea pitkiä artikkeleita, toinen silmäillä otsikoita. Joku haluaa kuunnella, toinen katsoa videoita. Tähän kaikkeen saamme paljon lisää ymmärrystä analytiikan avulla.”

Sisällöntuotanto räätälöidään tarpeiden mukaan

Annina Laineen erikoisalaa on sisällöntuotanto eri kanaviin, sosiaalisesta mediasta hakusanamainontaan ja asiakkaan omiin nettisivuihin sekä natiiviteksteihin. Viestintätaustaisena Annina hallitsee sanankäytön ja tuntee eri välineissä parhaiten toimivat puhuttelutavat. Toimialoista sydäntä lähinnä ovat liikuntaan ja hyvinvointiin liittyvät palvelut, ruoka ja ylipäänsä päivittäistavarat. Intoa löytyy myös vaativiin b2b-sisältöihin, joissa pieni ”ulkopuolisuus” on usein vain hyväksi. Kun asioissa ei ole liian syvällä, erottaa helpommin kohderyhmälle oikeasti oleelliset hyödyt.

Annina korostaa sisältöjen suunnittelussa erottumisen merkitystä ja läsnäoloa oikealla hetkellä:

”Sisältöjä on jo niin valtavasti, että moni kuluttaja on pyörällä päästään. Hyvä, tuloksia tuova sisältö on erottuvaa, helposti pureskeltavaa ja se palvelee aidosti kohderyhmää juuri oikeassa paikassa ostopolkua. Oli kyse sitten viihdyttämisestä tai ratkaisun tarjoamisesta.”

Voitto kokoaa asiakkaittensa sisällöntuotantoon tarvittavat osaajat kumppaniverkostostaan. Laaja kokemus erilaisista tuotannoista auttaa valitsemaan kulloiseenkin projektiin parhaat tekijät ja mitoittamaan tarvittavat resurssit järkevästi.

Kun jo liikkuvaa kuvaakin voidaan ostaa ohjelmallisesti, kannattaa yhdestä videotuotannosta editoida eri kanaviin ja vaiheisiin sopivia versioita. Tämä edellyttää toki sitä, että käyttötarpeet on osattu määritellä jo suunnitteluvaiheessa.

Jatkuvaa tekemistä, yhdessä oppimista, optimointia

Digitekemisen yksi viehätys piilee mahdollisuudessa oppia jatkuvasti uutta. Analytiikka opettaa petraamaan asioita jokaisen toimenpiteen jälkeen. Lisäksi teknologia ja työkalut kehittyvät vauhdilla ja avaavat tietä uusille ratkaisuille.

Voitto kouluttaa uusiin mahdollisuuksiin paitsi omia osaajiaan, myös asiakkaitaan. Yhden aamupäivän valmennuksista laajoihin koulutuskokonaisuuksiin. Aiheena voi olla esimerkiksi digitaalinen kuluttaja, hakukonenäkyvyys, ohjelmallinen ostaminen, analytiikka, sosiaalinen media tai asiakkuusmarkkinointi. Mukaan voi kutsua kaikki yrityksen eri toimintojen avainhenkilöt, jotka koulutetaan viemään viestiä eteenpäin.

Mutta onko digiammattilaisten elämä pelkkää ruutuaikaa 24/7? No eipä tietenkään. Miika, Teemu ja Annina hakevat verkkomaailmaan vastapainoa liikkumalla luonnossa. Kun Miika kiipeilee pitkin kallioita tai vetää kaverien kanssa perustamaansa isien ja tyttöjen seikkailukerhoa, saattaa Annina tulla polulla vastaan hevosen selässä ja Teemu putkahtaa ryteikön keskeltä maastopyörällään. Samaan aikaan Raisan voi bongata samoilemassa kaduilla ja kujilla jossain päin Eurooppaa.

Haluan lisätietoa koulutuksista

Liity postituslistalle: