Snelman Kunnonlenkki

Snellmanin Kunnon lenkkimakkara kasvatti koko kategoriaa!

”Kyseessä on Snellmanin historian menestynein lanseeraus. Kampanjan aikana Kunnon Lenkki nousi markkinakakkoseksi, pysäytti epäseksikkään kategorian laskun ja toi uusia kuluttajia tuoteryhmään” – Effie

”Yhtiö on jatkanut oivaltavaa, vahvoihin tuote-etuihin keskittyvää markkinointia uudella tuotealueella. Yrityksen pieni koko on käännetty kilpailueduksi. Yhdeksi kampanjaksi rahaa on käytetty paljon, mutta tuloksetkin ovat kovat. Mediaa on käytetty perinteisellä tavalla lukuun ottamatta bloggaajia, joita on lähestytty rohkeasti. Hyvä ja toimiva kampanja on ajassa kiinni.” –  AdProfit

”Tuotekategoriassa rohkea toteutus. Kampanjan tuloksellisuus toteutuu myös pitkäaikaisesti. Kampanja jää elämään. Tuote keskiössä. Tuotteen parissa vietettyä aika, tavoitettu kohderyhmän koko sekä myynnilliset tulokset vakuuttivat tuomariston. Tuloksellisuus kotiutuu brändille.” – GrandOne

 

”Tehdään niin kuin itselle tehtäisiin -konsepti  näkyy Snellmanin arjessa. Samalla antaumuksella työskentelivät myös sekä Voiton että Folkin tiimit”, kiittelee Snellmanin markkinointipäällikkö Tommi Fors. Kunnon lenkkimakkaran lanseeraus houkutteli lenkkimakkaroille uusia ystäviä ja toi merkittävää lisämyyntiä koko markkinalle.

Kunnon lenkkimakkara lanseerattiin varsin haastavassa tilanteessa. Taustalla oli peräti 25 %:n suuruinen markkinoiden lasku vuosina 2009– 2012. Markkinoille tuloa ei myöskään helpottanut kevään aikana kuumana vellonut ruokakeskustelu. Tästä huolimatta Kunnon lenkkimakkarasta tuli Snellmanin kaikkien aikojen onnistunein lanseeraus!

Helmikuussa käynnistynyt lanseeraus vauhditti markkinan kasvuun välittömästi; jo saman kuukauden aikana keinokuorilenkkien kategoria kasvoi peräti 22 %:lla. Snellmanin markkinaosuus oli helmikuussa arvossa 18 %:a ja maaliskuussa se nousi peräti 20 %:iin. Koko markkinan myynnin vilkastuminen selittyy suurimmaksi osaksi ostajien kokonaismäärän kasvulla; maaliskuuhun mennessä kategorian ostajamäärä kasvoi viidenneksellä.

 keinokuorilenkkien kategoria kasvoi peräti 22 %:lla

Kunnon lenkkimakkara on tuonut merkittävää lisämyyntiä kategoriaan: keinokuorilenkkien keskiostos oli kilohinnassa mitattuna viime vuonna vastaavalla jaksolla vain noin 3,3 euroa/kilo. Kunnon lenkkimakkaraostot on tehty keskimäärin  7,4 euron kilohintaan!

Kunnon lenkkimakkaran lanseeraus rakennettiin tavoittamaan laaja päivittäistavaraostajien kohderyhmä mahdollisimman tehokkaasti. Päämediana oli televisio ja siellä kattava kanavavalikko. Tukena oli Helsingin Sanomien ja Hufvudstadsbladetin etusivuja sekä verkkomainontaa sivustoilla, jotka tavoittavat kohderyhmää laajasti. Suosituimmat ruokabloggaajat kytkettiin mukaan kampanjaan haastamalla heidät kirjoittamaan parhaat lenkkimakkarareseptinsä, joista kuluttajat saivat äänestää suosikkiaan. Kilpailua nostettiin esille mm. verkkomainonnassa tapetti-toteutuksella sekä Facebookissa.

Voiton seurantatutkimuksen mukaan Kunnon lenkkimakkaran autettu tunnettuus oli lanseerauksen jälkeen peräti 43 %. Preferenssissä se kiilasi toiseksi heti HK Sinisen jälkeen!
Tv-mainontaa muisti peräti 72 % vastaajista. Mainonnan viesti tuli erinomaisesti esille ja mainonnasta myös pidettiin.

Tästä on hyvä jatkaa ja Snellman tuokin vuoden mittaan lisää uusia herkullisia tuotteita suomalaisten ruokapöytiin.

Tutustu Kunnon lenkkimakkara -resepteihin http://www.snellman.fi/fi/makkarareseptit/lenkkimakkara-goes-aasia

Lähteet: Nielsen kuluttajapaneeli YTD 03/2013 ja Analyse2 SELMA-markkinaseuranta 03/2013, Voiton kampanjaseuranta 4/2013

Kampanja palkittiin hopea Effiellä, AdProfit Kullalla ja Grand Onen Tuloksekkainpana verkkokampanjana. Lue lisää palkituista kampanjoista:

 

Kiinnostuitko? Ota rohkeasti yhteyttä. Autamme mielellämme yritystänne tehostamaan markkinointieurojen tuottavuutta - ennakkoluulottomasti ja näkemyksellisesti.

 

Ota yhteyttä >

 

Siirry takaisin Case-sivulle

Liity postituslistalle: