Kokkikartano Manifesti

Kokkikartanon avoin kirje kosketti kansaa, kirkkoherrasta Keravan kaupungin johtoon.

”Isojen ruokatehtaiden varjossa 10 vuotta sinnitellyt Kokkikartano aloitti vuonna 2012 historiansa mittavimman kampanjoinnin. Tuomaristo vakuuttui kampanjoinnista, jonka tulokset olivat kiistattomat ja joka osaltaan on ollut pysäyttämässä valmisruokamarkkinoiden laskua. Tuomaristo kiittää Kokkikartanoa rohkeudesta kilpailla isojen toimijoiden kanssa– Effie

 

”Olemme todella kiitollisia siitä, että ihmiset aktivoituivat ja jaksavat edelleen kommentoida, kertoa ja kysellä. Tämä antaa uskoa siihen, että valitsemamme avoin ja rehellinen linja on oikea ja puhuttelee ihmisiä”, kertoo Kokkikartanon toimitusjohtaja Kati Rajala.

Kokkikartano julkaisi 4. huhtikuuta 2013 Helsingin Sanomien etusivulla avoimen kirjeen ”kaikille, jotka syövät ruokaa”. Yhtiö esittäytyi keravalaiseksi pieneksi ruokatehtaaksi, joka on ”yrityksen ja erehdyksen kautta opetellut tekemään jo yli 10 vuotta hyvää perusruokaa”.

Lukijoille luvattiin, että Kokkikartano ryhtyy omalta osaltaan parantamaan valmisruoan mainetta. Jokainen tuote käydään vuosittain läpi ja ne, joihin ei olla tyytyväisiä, poistetaan markkinoilta tai uusitaan. Esimerkeiksi uudistuksista nostettiin lihamakaronilaatikko, joka tehdään nyt Valio maitoon ja voihin sekä Snellmanin lihaan.

Kirjeen lopussa kansalaisia kehotettiin antamaan uudistetulle makaronilaatikolle mahdollisuus ja kertomaan mielipiteensä siitä. Allekirjoittajana oli toimitusjohtaja Kati Rajala, joka kannusti keskustelemaan aiheesta Facebookissa.

Vahva, tunteisiin vetoava lupaus, valtava vastausvyöry

Moinen vilpittömyys kolahti kansaan – ja kovaa. Puhelimet alkoivat soida tauotta, sähköposti plingahteli ja Facebook-seinälle tallentui yhä uusia kirjoituksia. Verkkosivujen Kysy ja kerro -palautekanavaan napsahteli terveisiä, tekstarit piippailivat ja postimies kantoi kirjeitä. Hesari-ilmoituksen julkaisupäivänä koko myyntiosaston agenda meni uusiksi, kun kaikki kynnelle kykenevät valjastettiin vastaamaan viesteihin ja käymään keskusteluja.

Kati Rajala uskoo, että avoimuus ja rehellisyys olivat ne avaintekijät, jotka saivat ihmiset liikkeelle:

– Annoimme aika kovan lupauksen, joten kuluttajat kokivat, että heidän velvollisuutensa on vastata. Haluamme olla kuluttajan kanssa samalla puolella, emme opettamassa tai neuvomassa. Pyrimme vakuuttamaan omien tekojemme kautta, että se mitä teemme, on meidän kaikkien edun mukaista.

Palaute pääsääntöisesti positiivista

Kehuvirran lisäksi on toki tullut myös kysymyksiä, pyydetty selvennyksiä ja esitetty kehitystoiveita. Esimerkiksi kouluilta on tullut kyselyjä, kuinka lihamakaronilaatikko pitäisi valmistaa, että siitä saadaan yhtä herkullista. Se kun on kuulemma suurkeittiöissä niin työläs ja hankala valmistaa, että jotkut jäisivät laatikkopäivinä mieluummin vaikka sairaslomalle kuin tulisivat sitä tekemään.

Keravan kaupunki on luonnollisesti ollut kovin otettu mainoksissa näkyvästä määritelmästä ”Keravalainen pieni ruokatehdas”.

– Kaupungin kehitysjohtaja kutsui kahville ja kukitettavaksi. Myös Keravan kirkkoherra lähestyi. Sain häneltä pitkän kirjeen ja sittemmin tapasimmekin. Hän paljastui koulutukseltaan kokiksi ja entiseksi keittiömestariksi, joten keskusteluissa oli asiantuntijan substanssia.

Jos Kokkikartanon mainos onnistui koskettamaan kansan tunteita, kosketti valtaisa palautevyöry myös Kokkikartanon väkeä – aina liikutukseen asti.

– Sain 90-vuotiaalta rouvalta kaksisivuisen käsin kirjoitetun kirjeen. Hän kertoi tuotteesta, jota oli syönyt vuosia, mutta jonka laatu oli hänen mielestään heikentynyt. Tutkimme asiaa ja totesimme, että hän oli oikeassa. Nyt tuotekehityksemme selvittää asiaa.

Maistuvassa ruoassa ja vaikuttavassa mainonnassa kaikki tekijät ovat onnistuneet

Elävien raaka-aineiden kanssa työskennellessä lopputulokseen vaikuttavat niin monet osatekijät, että kaikkia parannuksia ei aina saada hetkessä. Toisinaan vaaditaan melkoinen määrä tutkimista ja testaamista, jotta optimaalinen valmistustapa löytyy. Mutta juuri sitä työtä Kokkikartanon väki on valmis tekemään – ja kuluttajien kanssa avatun uuden keskusteluyhteyden jälkeen nyt vielä entistäkin innokkaammin.

– Uskomme aidosti avoimeen kommunikointiin. Meillä ei ole mitään salattavaa, joten olemme valmiita kertomaan teoistamme ja käymään keskusteluja.

Hesarin etusivun lisäksi Rajalan mukaan myös tv-mainonta toimii Suomessa ja aktivoi kiitettävästi. Kuluttajapalaute on kaiken kohun jälkeen kaksinkertaistunut. Palautetta hoitaa päätoimisesti yksi oma työntekijä, 24/7 avoinna olevan Facebookin seuraamisessa apuna on viestintätoimisto, joka etsii kuluttajien kysymyksiin vastauksia Kokkikartanon asiantuntijoilta.

Kati Rajala jakaa kiitosta niin omille joukoilleen kuin kumppaneilleen.

– Hyvä vastaanotto on ollut monen osatekijän summa, jotta kaikki on osunut kohdalleen. Tavoitteena oli avoin keskusteluyhteys, ja se onnistui. Aurinkoista kesää niin Voiton tiimillemme kuin kaikille muillekin erinomaista työtä tehneille kumppaneille.

Kampanja palkittiin pronssi-Effiellä.

Lue lisää Voiton Effie 2013-palkituista kampanjoista täältä.

Kiinnostuitko? Ota rohkeasti yhteyttä. Autamme mielellämme yritystänne tehostamaan markkinointieurojen tuottavuutta - ennakkoluulottomasti ja näkemyksellisesti.

 

Ota yhteyttä >

 

Siirry takaisin Case-sivulle

Liity postituslistalle: