1. Voitto uusissa tiloissa Lapinlahdenkadulla 17.2. alkaen

    Voitto on kasvanut ulos Lönnrotinkadun tiloista. Muutamme muutaman korttelin päähän Kamppiin osoitteeseen Lapinlahdenkatu 1 B. Löydät meidät uusista tiloistamme keskiviikosta 17.2. alkaen. Tervetuloa palaveriin tai muuten vain poikkeamaan! ”Voiton kasvun takana on systemaattinen asiakkaiden tarpeisiin perustuva toimintatapojen, suunnittelun ja palvelutarjooman kehittäminen. Kehittämisen fokusalueiksi on nostettu parin viime vuoden aikana digitaalisen markkinoinnin integrointi perinteisen median suunnitteluun, […]

    Lue lisää >

  2. Uudet voittolaiset esittäytyvät

    Voiton markkinoinnin ammattilaisten joukkue kasvoi kolmella uudella osaajalla – tutustu kahteen Susannaan ja yhteen Mikaan. Suunnittelija Susanna Andersson aloitti markkinointiviestinnän uransa tv-tuotantoyhtiössä ja työskenteli sen jälkeen 10 vuotta Dagmarissa. Sitten hän siirtyi SuomiTV:n puolelle missionaan osallistua uuden kaupallisen ja valtakunnallisen tv-kanavan rakentamiseen. Missio toteutui, kun Fox International Channel osti Suomi TV:n. Foxilla Susanna vastasi kampanjasuunnittelutiimistä. […]

    Lue lisää >

  3. Unelmatreffit Finnkinon tyyliin

    Finnkino ja Voitto toteuttivat joulun alla Unelmatreffit-kampanjan Nelosen radioiden kanssa. Kuuntelijoita haastettiin osallistumaan netissä Unelmatreffit-kilpailuun, jossa palkintona oli kaikki mitä Unelmatreffeihin tarvitaan: leffaliput, leffasnacksit ja ravintolalahjakortti kahdelle. Lisäksi päivittäin jaettiin leffalippuja. ”Kun Voitto ehdotti Unelmatreffit-promoa, innostuin oitis! Finnkino tarjoaa elämyksiä ja Unelmatreffit tuki tätä erinomaisesti. Tulokset olivat hyvät, kilpailuun osallistuneita oli 11.000, mikä ylitti kaikki […]

    Lue lisää >

  4. Tie Audin ostajan sydämeen löytyi neurotutkimuksen kautta

    ”Auton hankintaa pyritään usein perustelemaan rationaalisesti, vaikka tunteet vaikuttavat vahvasti taustalla. Tunteiden merkitystä on usein vaikea selvittää perinteisin tutkimusmenetelmin.  Siksi ehdotimme Audille lähtemistä pilottiasiakkaana mukaan neurotutkimukseen. Tavoitteena oli selvittää mainosmateriaalien eri versioiden aikaansaamia tunteita suomalaisessa yleisössä ”, kertoo Voiton asiakkuusjohtaja Raisa Summanen. Voitto ja Audi olivat mukana Tekes-rahoitteisessa neuromarkkinoinnin projektissa, jossa yhteistyökumppanina toimi Laurea-ammattikorkeakoulun Neuroeconomics-laboratorio. […]

    Lue lisää >

  5. Voitto lähetti tubettaja-Eetun Marsiin ja Miisan kuninkaalliselle matolle

    Voitto ja SF Film toteuttivat viime syksyn aikana kaksi markkinointiyhteistyötä videobloggaajien kanssa. Yhteistyöt tehtiin elokuville Yksin Marsissa sekä 007 Spectre. Eetu ”Matt Damonina” Utahin aavikolla Yksin Marsissa -elokuvan markkinoinnissa haluttiin tavoittaa erityisen haastava nuorten miesten kohderyhmä heidän omilla ehdoillaan. Yhteistyökumppaniksi valikoitui Suomen suosituin miespuolinen tubettaja, eeddspeaks eli Eetu Pesonen, jonka videoblogilla on reilut 200 000 […]

    Lue lisää >

Voitto luotsaa suomalaisia yrityksiä maailmalle

Kuvassa vasemmalta: Amanda, Sanna, Anna, Outi ja Sini.

Digitalisoituminen on avannut uusia, entistä kevyempiä tapoja kansainvälistyä. Suurilta vaikeuksiltakin välttyy, kun kasvumatkalle Suomen rajojen ulkopuolelle lähtee kokeneen kumppanin kanssa. Voiton kansainvälisen markkinoinnin osaajat tasoittavat yritysten tietä ja luotsaavat ohi karikkojen.

Voiton kansainvälisen markkinoinnin tiimissä on kymmenkunta ammattilaista, jotka toimivat päivittäin asiakkaittensa edunvalvojina ympäri maailmaa. He tuntevat eri markkina-alueiden erikoisuudet, olipa kyse kulttuurisista eroista, viestintäkanavista tai mediaostamisen tavoista. Millainen kuvamaailma toimii Venäjällä, millaisia asiakirjoja ja leimasimia ilman on turha yrittää Kiinan markkinoille ja miten budjetti saadaan riittämään Amerikassa.

”Autamme markkinoijia niin kansainvälisen strategian hiomisessa kuin uusiin markkinoihin perehtymisessä ja omien kanavien virittämisessä. Ja kun suunnitelmat on lyöty lukkoon, kokeneet asiantuntijamme hoitavat käytännön pyörittämisen”, kertoo Sanna Etola, joka vaihtaa kielen vauhdissa ruotsiin, englantiin ja saksaan ja suorastaan innostuu, kun pääsee sorauttamaan ranskalaisia ärriä.

Kotimaisen tiimin tukena on huolella valittu kansainvälinen kumppaniverkosto. Itsenäisenä toimijana Voiton ei tarvitse tyytyä heikkoihin lenkkeihin: kultakin markkinalta voidaan valita vapaasti asiakkaan tavoitteisiin parhaiten sopiva kumppani.

”Kun toimijoita on paljon ja toimintakulttuurit vaihtelevat suuresti eri maissa, on tärkeää, että valvomme tekemistä todella tarkkaan ja raportoimme tuloksista yhdenmukaisesti. Onneksi digimaailmassa verkkoanalytiikka paljastaa nopeasti toimenpiteiden vaikutukset”, toteaa Anna Hellman, joka sukkuloi taitavasti eri markkina-alueiden sääntöviidakkojen läpi ja valvoo, että lupaukset lunastetaan.

Yhteiset onnistumiset rohkaisevat eteenpäin  

Kokemusta on kertynyt muun muassa Suomen matkailumarkkinoinnista yhdessä Visit Finlandin kanssa. Monivuotinen työ on tuottanut monia hienoja onnistumisen tunteita. Esimerkiksi silloin, kun Japanista saatiin vyörymään viraalikampanja, joka innosti 1,3 miljoonaa ihmistä Eurooppaa ja USA:ta myöten tekemään Finngeneratorilla itselleen suomalaisen nimen. Tai kun ulkomaisten matkailijoiden määrä Suomessa kasvaa hyvää vauhtia.

Uudempia asiakkuuksia on Helsingin yliopisto, jonka kanssa on tehty yhteistyötä syksystä 2016 alkaen. Kansainvälisiin maisteriohjelmiin on haettu opiskelijoita ympäri maailman. Globaalista kohderyhmästä parhaat opiskelijat löydetään tiukoilla kohderyhmärajauksilla ja digikanavien kustannustehokkaalla hyödyntämisellä.

Voiton maajoukkueessa riittää monipuolista osaamista asiakkaiden tueksi. Esimerkiksi Amanda Siivola hoitaa kumppaniverkoston kanssa hakusanamainontaa Googlen lisäksi niin Yandexiin Venäjällä, Baiduun Kiinassa kuin Naveriin Koreassa tai Yahoon-sivuille Japanissa.

”Hakukoneet ovat rakenteeltaan hieman erilaisia, mutta silti suurempi ero liittyy toimintatapoihin. Esimerkiksi Aasiassa byrokratia voi olla todella tarkkaa ja hyväksymisprosessit kestää kuukausia, joten aikaa pitää varata aivan toisin kuin meillä.”

Kun suuruudessa ei voi voittaa, valitse viisaus

Mitä rajallisemmat resurssit ovat, sitä tärkeämpää on hioa strategia selkeäksi ja keskittyä olennaiseen. Ja kun määrässä ei pärjää, kannattaa panostaa laatuun: pienempikin toimija erottuu hyvällä sisällöllä.

Kasvumahdollisuuksia voi nykyisin testata yhä helpommin Aasiasta Amerikkaan. Kansainvälisen markkinoinnin parissa vuosia työskennellyt Sini Lähdekorpi tietää digikanavien olevan ketterä tapa lähteä maailmalle: ”Alkuun tulee varmistaa, että omat kanavat ovat kunnossa; nettisivut toimivat mobiilissa ja tekninen löydettävyys on kunnossa, relevantit sosiaalisen median tilit on avattu ja sisällössä on huomioitu markkina-alueiden mukaiset kieliversiot. Kevyimmillään toimenpiteet voi kohdistaa vain hakusanamainontaan.”

Kanadassa ja Kiinassakin asunut Outi Karppanen tutustuu joka vuosi monien eri maiden erityispiirteisiin jakaen kokemuksiaan omassa Tripouti YouTube-matkavlogissaan.

”Kulttuuristen erityispiirteiden tunteminen ja hyödyntäminen markkinoinnissa on jo suuri voimavara. Tyypillisimpiä virheitä on nähdä esimerkiksi Aasia yhtenäisenä alueena – vähän sama asia kuin pitäisi venäläisiä, suomalaisia, ruotsalaisia ja virolaisia samanlaisina.”

Kun lähdet hakemaan kasvun paikkoja maailmalta, ota Voitto matkakumppaniksi!

Kun haluat saada kokonaiskuvan uudesta markkinasta, tutkia kuluttaja- ja ostokäyttäytymistä ja potentiaalisimpia kohderyhmiä ja tunnistaa kulttuurisia eroja asenteissa sekä viestintätavoissa. Kun haluat virittää verkkosivustosi markkinoiden mukaan ja ohjata sinne kävijöitä optimoimalla hakukonenäkyvyyttä. Kun haluat kirkastaa kansainvälisen markkinointistrategian ja saada tuloksellisen kokonaisuuden, jossa hyödynnetään tavoitteista riippuen niin uusimpia digitaalisia mahdollisuuksia kuin perinteisempiäkin kanavia.

Voitto on innolla mukana!

 

  1. Voittoviisikko esittäytyy

    Voitossa on kevään aikana aloittanut viisi uutta ammattilaista: (kuvassa vasemmalta) Sebastian, Anna-Maija, Teemu, Terhi ja Hanna. Teemu Kaksonen on nimitetty Voittoon SEM-suunnittelijaksi. Aiemmin hän on työskennellyt SEM/SEO-tehtävissä sekä verkkosivustojen kehitystehtävissä nettikauppamaailmassa. ”Olen erittäin innostunut päästessäni laajentamaan osaamistani Voiton ammattitaitoisessa tiimissä. Monipuoliset ja mielenkiintoiset asiakkuudet tuovat työhön uudenlaista puhtia ja haastavat itsensä kehittämiseen.” Anna-Maija ”Ansku” Sjöholm toimii Voitossa […]

    Lue lisää >
  2. Hakusanamainonnan vinkit, joilla varmistat, että brändisi löytyy myös kesällä

    Mobiililaitteiden invaasiosta sekä siitä, miten ne tulevat ottamaan perinteisistä tietokoneista selkeän ylivallan, on puhuttu jo pitkään. Vaikka mobiililaitteilla tehtyjen Google-hakujen määrä on kasvanut huomattavasti, ylittävät ne vielä toistaiseksi tietokoneilla tehdyt haut vain tiettyinä sesonkeina. Näistä sesongeista pisin on kesä ­– siksi hakukampanjasikin pitää optimoida kesäkuntoon. Muokkaa hintatarjoukset mobiililaitteille. Suurimman osan klikkauksista hakutulossivuilla saavat ensimmäiset eli […]

    Lue lisää >
  3. Voiton strategitrio haastaa, uudistaa ja ohjaa tuottavimmalle tielle

    Voiton strategit (kuvassa vasemmalta) Iida Marjosalmi,  Johanna Linna ja Teemu Lukkari haastavat niin asiakkaita kuin tiimejä kiteyttämään ja kirkastamaan tekemiselle selkeät raamit. Onnistunut strategia auttaa reagoimaan nopeasti ja pitää yllättävissäkin käänteissä kurssin kohti tavoitetta. Markkinoinnilta ei ole koskaan ennen vaadittu yhtä nopeaa reagointikykyä kuin nyt, eikä vauhti hidastu jatkossakaan. Siksi strategisen ajattelun merkitys on kasvanut. Mitä hektisemmäksi […]

    Lue lisää >
  4. Hakemusvyöry Diakiin – näin se tehtiin!

    ”Onnistuimme kasvattamaan hakijamääräämme kevään yhteishaussa peräti 30 prosentilla. Diakin koulutuksiin tuli nyt 7 598 hakua, kun kevään 2016 luku oli 5 247. Tulos on aivan mahtava ja ylitti tavoitteemme reippaasti. Kiitos hyvin tehdystä työstä sekä Voiton että Ida Framin tiimeille”, iloitsee Diakonia-ammattikorkeakoulun viestintäpäällikkö Aura Vuorenrinne. Voiton asiakkuuspäällikkö Tiina Nurmikumpu paljastaa menestysreseptin: ”Aluksi Diakin verkkosivusto rakennettiin […]

    Lue lisää >
  5. 3 x Onnea HBL!

    KSF Median HBL:lle sateli Grand One -kunniamainintoja peräti kolmessa sarjassa: Recommend a Refugee sai kunniamaininnat sarjoissa Paras digitaalinen sisältömarkkinointi sekä Paras kuluttajille suunnattu verkkopalvelu ja Learn like a boss sarjassa Paras UX-design. Tuomariston perusteluja HBL launches the mobile service Recommend a Refugee -kampanjalle: ”Tuomaristo oli yllättynyt, että tämä kampanja oli digitaalisen markkinoinnin kategorian ainoa, joka […]

    Lue lisää >

Lisää artikkeleita >

Digitalisoituminen on muuttanut meidän kaikkien arkeamme ja käyttäytymistämme niin vahvasti, että myös markkinoijien on pitänyt ravistella ajattelu- ja toimintamallejaan. Liikkuvien ja vaikutusvaltaisten kuningasasiakkaiden puhuttelu kulloinkin parhaiten toimivan päätelaitteen kautta vaatii taitavaa navigoijaa. Meillä tiimisi ei uppoudu digi- tai mediasiiloihin, vaan kaikki osaajat etsivät ratkaisua yhdessä, mediariippumattomasti, idea edellä.

Tutustu case-esimerkkien kautta mitä olemme tehneet yhdessä asiakkaittemme kanssa.

Liity postituslistalle: