Asiakastieto tiikeriloikkasi oman datan hyödyntämisessä

Suomen Asiakastieto Oy on Suomen johtavia yritysjohdon, taloushallinnon, riskienhallinnan sekä myynnin ja markkinoinnin tietopalvelujen toimittajia. Asiakastiedolla on runsaasti omaa dataa, jota haluttiin hyödyntää kaupallisesti mahdollisimman monipuolisesti ja tehokkaasti.

Tavoitetta lähdettiin edistämään Voiton vetämässä projektissa, jossa Asiakastiedon yleisödata tuotteistettiin myytävään ja myös omaa käyttöä palvelevaan muotoon. Datan keräämiseen, hallinnointiin ja kaupallistamiseen valittiin yhteistyökumppaniksi Adform ja alustaksi heidän DMP:nsä (data management platform). Asiakasryhmiä segmentoitiin sivustokäyttäytymisen datan avulla. Sivustokävijöistä muodostettiin segmenttejä, joita mainostajat voivat helposti ostaa.

Myytävien segmenttien määrä ja koot kasvavat koko ajan ja niitä voi ostaa Adformin DSP:n (demand-side platform) kautta. Esimerkiksi Asiakastiedon yrityspalvelun käyttäjät -segmentti sisältää dataa käyttäjistä, jotka ovat etsineet yrityspalvelusta tietoa muista yrityksistä. Ryhmään kuuluu muun muassa yrittäjiä ja muita päättäjiä, jotka hankkivat yritystietoa päätöksenteon tueksi.

Dataa jalostetaan jatkuvasti. Nyt rakennetaan segmenttejä yritystoimialoista, joita käyttäjät ovat selanneet eli heillä on kiinnostusta tietyn toimialan yrityksiä tai tuote- tai palvelutarjontaa kohtaan. Näin esimerkiksi markkinoijat voivat kohdistaa mainontaansa tästä toimialasta kiinnostuneille yrityspäättäjille. Segmenttejä rakennetaan lisäksi mm. liikevaihtoluokkien, henkilöstön määrän ja paikkakunnan perusteella.

Monipuolisen yritystiedon tietotalona halusimme jalostaa suosittujen verkkopalveluidemme runsasta kävijädataa. Tuotteistamalla tarkasti segmentoituja yrityspäättäjäyleisöjä voimme parantaa mainonnan laatua ja kiinnostavuutta niin mainostajan kuin mainosyleisön kannalta.”, kommentoi Asiakastiedon liiketoiminnan kehityspäällikkö Antti Laine.

Liity postituslistalle: